Żywienie osób starszych: suplementacja
09.03.2018

Żywienie osób starszych: suplementacja

Suplementy są bardzo popularnym elementem diety. Ważnym czynnikiem warunkującym ją jest łatwa ich dostępność. Wytwarza to pewien model konsumpcji, ale czy zawsze konieczny i bezpieczny?

Czym są suplementy diety?

Suplementy diety to środki spożywcze, które mają za zadanie uzupełniać normalną dietę, są skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych i innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny.

Przyczyny niedoborów składników odżywczych u osób starszych

W przypadku osób starszych jest wiele czynników odpowiedzialnych za występowanie niedoborów witamin i składników mineralnych, które mogą być przesłanką do wprowadzenia suplementacji. U osób po 65 roku życia występuje często ograniczenie przyswajalności składników pokarmowych wskutek chorób przewodu pokarmowego: choroby refluksowej przełyku, zakażenia Helicobacter pylori, przewlekłego zapalenia żołądka, paradontozy, dyspepsji i uszkodzenia śluzówki wskutek stosowania niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Występujące fizjologicznie zmniejszone wydzielanie kwasu solnego w żołądku i enzymów trawiennych zaburza wchłanianie żelaza, wapnia oraz witaminy B12. Dodatkowo ryzyko wystąpienia niedoborów zwiększa stosowanie leków moczopędnych, przeczyszczających i psychotropowych. Najczęściej występującymi niedoborami są niedobory: wapnia, żelaza, witaminy B12 i B6, cynk, magnez, potas, miedź. Z badań wynika, że dieta osób starszych jest często również niedoborowa w magnez, potas oraz miedź.

Kiedy stosować suplementy diety u osób starszych?

Jedynym wskazaniem do suplementacji jest niemożność zaspokojenia zapotrzebowania na poszczególne składniki poprzez dietę. Podstawą decyzji o wprowadzeniu suplementu diety powinna być ocena stanu odżywienia. Powinna być ono również poprzedzone analizą nawyków żywieniowych, stanu ogólnego pacjenta, przeciwwskazań zdrowotnych, przebytych chorób, występujących chorób przewlekłych, prowadzonych terapii i stosowanych leków. Tylko wówczas można stwierdzić zasadność stosowania suplementów i właściwie je dobrać bez zagrożenia Twojego zdrowia.

Zagrożenia związane ze stosowaniem suplementów

Podczas stosowania suplementacji obserwowanych jest wiele błędów, które prowadzić mogą do zwiększonego ryzyka zaburzeń stanu zdrowia. Często występuje przekraczanie dawek poszczególnych składników w skutek stosowania preparatów wieloskładnikowych. Te podobnie jak niedobory maja negatywne oddziaływanie na organizm. Dlatego warto, abyś unikał ich na korzyść jednoskładnikowych. Pokusa łatwej drogi skorygowania niedoborów i sposobu odżywiania prowadzi do rezygnacji z prowadzenia prawidłowej diety na rzecz suplementacji. Wiąże się to jednak niejednokrotnie z ograniczonym dostarczaniem substancji bioaktywnych z produktami spożywczymi. Dodatkowym zagrożeniem dla zdrowia ze strony suplementów jest fakt, że stanowią one grupę produktów, która jest najczęściej fałszowana.

W przypadku osób starszych suplementacja niejednokrotnie jest koniecznością. Warto jednak by każdorazowo chęć wprowadzenia suplementu była skonsultowana przez lekarza. Pomoże to uniknąć przedawkowania, jak i produktu o wątpliwej jakości. Czynnikiem wspomagającym uzupełnienie niedoborów składników odżywczych będzie również prawidłowa dieta, którą możesz skonsultować z dietetykiem.

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

dieta 7-dniowa

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe