Zdrowotne korzyści ryżu
23.08.2018

Zdrowotne korzyści ryżu

Łatwość jego przygotowania, korzystne walory odżywcze oraz dostępność sprawiają, że ryż jest powszechnym składnikiem diety. Sprawdź jak wpływa na twoje zdrowie.

Ryż nie tylko biały

Najbardziej znany jest ryż biały. Jednak na uwagę zasługuje również ryż brązowy, czerwony, czarny i dziki. Charakteryzują się one znacznie większą od ryżu białego zawartością błonnika pokarmowego, witamin oraz składników mineralnych.

Ryż jest źródłem błonnika pokarmowego, zarówno frakcji rozpuszczalnej, jak i nierozpuszczalnej. Daje uczucie sytości i pobudza perystaltykę jelit, wpływa też korzystnie na mikroflorę jelit. Dostarczy również witamin B1, B2 i B6. Kolorowe odmiany ryżu zawierają witaminę E. Z pośród składników mineralnych ryż jest źródłem manganu, selenu, magnezu i żelaza. Odmiana czerwona i czarna dostarczają szczególnie dużo żelaza: czerwona 5,5mg, a czarna 3,9mg w 100g. Pełnoziarnisty ryż zawiera dodatkowo miedź oraz cynk. Dla odmian kolorowych charakterystyczna jest obecność antyoksydantów. Neutralizują one wolne rodniki i poprawiają funkcjonowanie twojego organizmu.

Ryż biały od dawna jest klasyfikowany jako prosty i łatwo strawny pokarm. Szczególnie zalecany osobom z gorączką, cierpiącym na biegunki czy ze stanami zapalnymi. Jest jednym z podstawowych elementów diety łatwo strawnej.  





Mimo walorów odżywczych ryżu, pamiętaj, aby twoja dieta była urozmaicona. Tylko wówczas zapewni prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.

Do góry strony