Wpływ żywienia na odporność dziecka
07.03.2018

Wpływ żywienia na odporność dziecka

Czy wiesz, że już dieta przyszłej mamy i mamy karmiącej piersią wpływa znacząco na kształtowanie się układu immunologicznego dziecka? Sposób odżywiania wpływa na odporność dziecka.

Odporność dziecka zaczyna się kształtować już w okresie płodowym i rodzi się ono w pełni wyposażone w elementy układu odpornościowego. Potrzebują one jednak czasu, by podjąć właściwe funkcje. Układ immunologiczny dziecka jest dużo wrażliwszy niż osoby dorosłej, a badania potwierdziły, że dopiero w wieku 12 lat osiąga on pełną dojrzałość w zakresie zdolności obronnych.

Wpływ sposobu odżywiania się przyszłej mamy na odporność dziecka

W rozwoju Twojego dziecka występują tzw. „ krytyczne okresy”, podczas których istnieje możliwość programowania metabolizmu, kształtowania nawyków żywieniowych i preferencji smakowych. Unikalnym czasem, w którym kształtują się mechanizmy odpowiedzialne za odporność jest okres życia płodowego. Odpowiednia dieta kobiety ciężarnej znacząco determinuje odporność rozwijającego się dziecka oraz odpowiedź jego organizmu na chorobę. Wówczas szczególnie ważne jest unikanie niedożywienia oraz niedoborów pokarmowych witamin i składników mineralnych. Badania wskazują, że do najczęściej występujących należą niedobory kwasu foliowego, jodu, żelaza, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminy D.

Mleko kobiece a odporność dziecka

Niezwykle ważnym czynnikiem kształtowania odporności dziecka jest karmienie naturalne. Mleko kobiece zwłaszcza w pierwszych chwilach po porodzie bogate jest nie tylko w składniki odżywcze, ale  również o działaniu pobudzającym układ odpornościowy i antybakteryjnym. Generują one właściwą pamięć immunologiczną sprzyjając w ten sposób równowadze pomiędzy mechanizmami tolerancji i aktywnej odpowiedzi układu odpornościowego. Mleko kobiece jest również źródłem czynnika nasilającego wzrost korzystnej mikroflory jelit. Udowodniono, że karmienie piersią zmniejsza podatność na infekcję, ale również obniża ryzyko wystąpienia alergii i chorób cywilizacyjnych.

Dieta dziecka a jego odporność

Składnikami szczególnie ważnymi dla prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego są witaminy: A, C, E i D, składniki mineralne: selen, cynk i żelazo oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega - 3  i omega -6. Niedobór witaminy A prowadzi do zaburzenia funkcji układu odpornościowego, u dzieci może skutkować atrofią, czyli zanikaniem grasicy, śledziony i węzłów chłonnych. Witaminy C i E mają działanie stymulujące układ odpornościowy.  Odpowiednie poziomy spożycia slenu ( 15- 55 µg), cynku (3-11mg) i żelaza (10 -15mg) warunkują prawidłową odpowiedź układu odpornościowego.  By je zapewnić uwzględniaj jadłospisie swojego dziecka mleko i jego przetwory, jaja ryby, orzechy i produkty zbożowe. Odpowiednią ilość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych dostarczą tłuste ryby morskie spożywane 1-2 razy w tygodniu.

Probiotyki

Prawidłowa mikroflora przewodu pokarmowego jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego dziecka, ponieważ uczestniczy w utrzymaniu ochrony organizmu przed antygenami i patogenami, które dostają się do organizmu drogą pokarmową. Zastosowanie probiotyków umożliwia zasiedlenie jelita korzystną mikroflorą. Ponad to wytwarzają one bakteriocyny o działaniu antybakteryjnym i antywirusowym. Uczestniczą również w wyciszeniu reakcji nadwrażliwości na antygeny pokarmowe. Ich bardzo dobrym źródłem dla Twojego dziecka będą mleczne napoje fermentowane:  kefir, jogurt i mleko acidofilne.
Występujące w diecie niedobory składników odpowiedzialnych za stymulowanie układu immunologicznego mogą mieć wpływ na jego upośledzone funkcjonowanie oraz zwiększoną podatność na zakażenia. Z kolei dieta zbilansowana w niezbędne składniki będzie zmniejszała częstość infekcji. Dlatego zadbaj o to, co dostarczasz z codzienną dietą swojemu dziecku już od pierwszych dni jego życia.

Do góry strony