Witaminy na lato
17.08.2018

Witaminy na lato

Witaminy i składniki mineralne są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania  organizmu przez cały rok. Sprawdź, na które szczególnie warto zwrócić uwagę latem i czy warto je suplementować.

Rodzaje witamin


Witaminy, które w zależności od różnorodności twojego jadłospisu spożywasz można podzielić na dwie grupy. Pierwsza to witaminy rozpuszczalne w wodzie: witaminy z grupy B oraz witamina C. Druga grupa to witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E i K. Aby te drugie się przyswoiły konieczne jest ich dostarczenie razem z tłuszczem.

Witaminy jako suplementy diety

Suplementy diety to według definicji środki spożywcze, które mają za zadanie uzupełnienie normalnej diety. Są skoncentrowanym źródłem składników mineralnych, witamin i innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny. Wprowadza się je wówczas, gdy nie możliwe jest zaspokojenie zapotrzebowania na składniki odżywcze codzienną dietą.

Prawidłowo zbilansowana dieta osoby zdrowej, poza szczególnymi przypadkami, dostarczy wszystkich potrzebnych witamin. Wyjątek stanowi witamina D. Zwłaszcza w okresie jesienno – zimowym. 80% jej zapotrzebowania zapewniane jest przez syntezę skórną, by jednak do niej doszło konieczna jest 15 minutowa ekspozycja przynajmniej 18% powierzchni ciała na słońce każdego dnia. Bez użycia kremów z filtrem i najlepiej pomiędzy godziną 10.00, a 15.00. Stąd też rodzi się potrzeba jej suplementacji zarówno u dzieci, dorosłych, jak i osób starszych.

Sprawdź: Dieta przy opalaniu

Witaminy ważne latem dla skóry

Witaminy, które szczególnie warto uwzględnić w letniej diecie to witaminy A, C, E oraz niacynę. Naukowo udowodniono działanie fotoprotekcyjne witamina A, C oraz E. Zabezpieczą one twoją skórę  przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Jednocześnie nie zablokują ich dostępu do skóry, co pozwoli na syntezę witaminy D. Wspomogą regenerację skóry. Witamina E zapewni jej jędrność, a witamina A ochroni przez poparzeniem słonecznym i przedłuży też czas utrzymywania się opalenizny. Wraz z niacyną witamina A nada ładny koloryt skóry. Źródłami prowitaminy A, która w twoim organizmie przekształca się w witaminę A, są: pomarańczowe, żółte i czerwone owoce oraz warzywa. Między innymi: brzoskwinie, wiśnie, morele, śliwki, pomidory, marchew, papryka czy dynia. Witamina A znajduje się natomiast: maśle, mleku i przetworach mlecznych, a także w jarmużu i szpinaku. Witaminę E dostarczysz sobie z olejami oraz orzechami, a także natką pietruszki, papryką i czarnymi jagodami. Bogatym źródłem witaminy C są: maliny, truskawki, borówki, porzeczki, owoce cytrusowe, papryka i brokuły, a niacyny: orzechy ziemne, otręby, tłuste ryby, drób, brzoskwinie. Witaminy te wskazane są niezależnie od płci, zarówno dla dzieci, kobiet, jak i mężczyzn.

Witaminy ważne latem dla aktywności fizycznej

Ładna pogoda sprzyja podejmowaniu aktywności fizycznej. Wraz z jej wzmożoną ilością warto, abyś zapewnił w swoim jadłospisie źródła takich witamin jak kwas foliowy oraz witamina C. Ta ostatnia wzmocni twój układ odpornościowy i będzie przeciwdziałać stanom zapalnym. Kwas foliowy wraz z witaminą B6 i B12 oraz żelazem pomoże utrzymać prawidłowe wytwarzanie czerwonych krwinek. Przyczyni się również do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

Składniki mineralne ważne latem

W funkcjonowaniu twojego organizmu ważne są wszystkie minerały. Jednak latem, szczególnie w czasie upałów część z nich tracisz w większej ilości wraz z potem. Są to: potas, sód, wapń oraz magnez. Potas wraz z sodem odpowiedzialny jest za prawidłową gospodarkę wodno – elektrolitową organizmu, a także reguluje pracę układu nerwowego i krwionośnego. Wapń oraz magnez zapewniają prawidłowe funkcjonowanie mięśni i ich skurcze. Szczególnie latem wybieraj wody średnio- i wysokomineralizowane. Dobrymi źródłami potasu uzupełniającymi jego ilości w diecie są: pomidory, ziemniaki, buraki, brzoskwinie, morele, banany, zielone warzywa liściowe i awokado. Magnez dostarczysz sobie z orzechami, kakao, gorzką czekoladą, warzywami strączkowymi, produktami zbożowymi pełnoziarnistymi, a wapń z mlekiem i jego przetworami.

Pamiętaj, że kluczem do zdrowia i zdrowego wyglądu jest urozmaicona i dobrze zbilansowana dieta. Latem wykorzystaj bogactwo świeżych warzyw i owoców. Zadbaj o to by nie brakowało tobie źródeł witamin: C, A, E, kwasu foliowego i niacyny. Uzupełniaj tracone z potem składniki mineralne: wapń, magnez, potas i sód. Po suplementy diety sięgaj jedynie, gdy nie jesteś w stanie dostarczyć sobie składników odżywczych z produktami spożywczymi. Najlepiej po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Sprawdź: Co oznacza kolor warzywa i owoców?

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

Pakiet podstawowy onkologiczny dla kobiet

sprawdź szczegóły ico

Pakiet rozszerzony onkologiczny dla mężczyzn

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe

sprawdź szczegóły ico

predyspozycje sportowe