Czas szparagów
06.04.2018

Czas szparagów

Sezon na szparagi zaczyna się kwietniu i trwa do czerwca. Szparagi to bogate źródło witamin i składników mineralnych, pomysłów na potrawy z tym niskokalorycznym warzywem mnóstwo. Niech szparagów nie zabraknie również w Twoim menu.

Witaminy i składniki mineralne w szparagach

Szparagi to warzywa o niskiej wartości energetycznej. 90g to zaledwie 20 kcal. Są źródłem witamin: K, A, C, E oraz kwasu foliowego. Dostarczysz sobie z nimi potas, żelazo, magnez, wapń, jod i cynk. Szparagi zielone są ich bogatszym źródłem niż białe.

Składniki biologicznie czynne w szparagach

Szparagi zawierają związki biologicznie czynne. Należą do nich antyoksydanty ( witamina A, C, E, glutation, polifenole, antocyjany), które chronią Twój organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i stresu oksydacyjnego. Stres oksydacyjny przyczynia się do starzenia się organizmu, przewlekłego stanu zapalnego i wielu innych chorób, w tym nowotworów.

Wpływ szparagów na zdrowie

Szparagi dzięki zawartości błonnika pokarmowego usprawniają pracę jelit. Są źródłem zarówno błonnika nierozpuszczalnego, jak i rozpuszczalnego w wodzie, który stanowi pożywkę dla bakterii jelitowych i stymuluje ich wzrost. Badania naukowe potwierdzają  również pozytywny wpływ diety bogatej w błonnik pokarmowy na zmniejszenie ryzyka chorób serca, nadciśnienia tętniczego i cukrzycy. Korzystny wpływ szparagów na wysokość ciśnienia tętniczego to także efekt obecności w nich potasu. Szparagi to cenna dawka fitosteroli charakteryzujących się zdolnością obniżania stężenia cholesterolu we krwi. Antyoksydanty z kolei obniżają ryzyko chorób serca, nowotworów i opóźniają procesy starzenia.
Jako bardzo dobre źródło kwasu foliowego szparagi są doskonałym uzupełnieniem diety kobiet starających się o dziecko i będących w ciąży. 90g szparagów zapewnia 34% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.

Zobacz też: Polskie "superfoods"

Szparagi w diecie odchudzającej

Szparagi to warzywo, które doskonale sprawdzi się w diecie odchudzającej. Nie tylko ze względu na niską kaloryczność, ale jak potwierdzają badania naukowe również dzięki dużej zawartości wody i błonnika pokarmowego.

Szparagi w kuchni

Szparagi możesz łatwo wykorzystać w codziennym menu. Nadają się do gotowania, grillowania, smażenia i pieczenia. Mogą stanowić dodatek do obiadów, sałatek, omletów i makaronów. Pomysły na zdrowe i pyszne dania ze szparagów już wkrótce na zdrowie.enel.pl

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

dieta 7-dniowa

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe