Sport w ciąży? Dowiedz się jak ćwiczyć bezpiecznie!
29.08.2018

Sport w ciąży? Dowiedz się jak ćwiczyć bezpiecznie!

Aktywność fizyczna w ciąży ma pozytywny na zdrowie i figurę kobiety, ale także na przebieg porodu. Dowiedz się jaki sport wybrać i jak bezpiecznie go uprawiać.


Ciąża nie powinna oznaczać okresy sportowego lenistwa. Jeśli lekarz nie stwierdzi przeciwskazań, aktywność, prowadzona w oparciu o bezpieczny plan, przyniesie wiele korzyści. Sprawi, że kobieta będzie dobrze przygotowana do porodu, zadba o jej samopoczucie i figurę, może też zmniejszyć dolegliwości bólowe.

Bóle kręgosłupa

W ciąży najbardziej obciążoną częścią ciała jest kręgosłup. Najczęstszą przyczyną bólu w odcinku lędźwiowo-krzyżowym jest zwiększenie masy ciała oraz przeniesienie środka ciężkości do przodu, czyli poza punkt podparcia miednicy. Bardziej intensywna  staje się praca mięśni przykręgosłupowych i powstaje nadmierne obciążenie dysków.  - Jednocześnie, szczególnie w ostatnim okresie ciąży, dochodzi do zmian hormonalnych, które rozluźniają aparat więzadłowy i w konsekwencji to wszystko przyczynia się do powstania bólu pleców – mówi dr Rafał Mikusek, specjalista ortopedii Enel-Med. Ból może promieniować na okolice bioder lub nóg i utrudniać lub wręcz uniemożliwiać normalne funkcjonowanie.
Kobiety w ciąży nie mogą przyjmować dostępnych środków przeciwbólowych ani nawet stosować maści rozgrzewających, gdyż te produkty szkodzą dziecku. W przypadku bólów kręgosłupa, należy skonsultować się z lekarzem ginekologiem albo ortopedą. Specjalista dobierze odpowiedni lek lub zaleci indywidualnie dedykowaną terapię. Schorzeń kręgosłupa nie usuwa się błyskawicznie, ale można szybko rozpocząć walkę w bólem. Jednym z rozwiązań jest właśnie aktywność.

Ćwiczenia w ciąży

Aktywność fizyczna i ćwiczenia w ciąży mają wiele zalet. Kształtując ciało i mięśnie stanowią między innymi przygotowanie do porodu. Dzięki ćwiczeniom na mięśnie miednicy i krocza, jest on szybszy i mniej bolesny. - Aktywność fizyczna sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu mięśni oraz stawów, co przekłada się to na ogólne samopoczucie ciężarnej” – mówi specjalista z warszawskiego Szpitala Centrum Enel-Med. W okresie ciąży dużą rolę odgrywają ćwiczenia stymulujące kręgosłup, a zwłaszcza odcinek lędźwiowo-krzyżowy, który w tym czasie jest szczególnie narażony. Ponadto odpowiednia dawka sportowego wysiłku wpłynie pozytywnie na regulację pracy serca oraz płuc. Korzystnie działa też na dobre samopoczucie i wspomaga lepszy, zdrowy sen.

Wybieraj z głową!

Zachęcamy do aktywności fizycznej, ale kobieta w ciąży powinna rozsądnie dobierać zarówno dycypliny jak i natężenie zajęć. Wskazane formy aktywności to np. joga, pływanie, pilates,, nordic walking, spacerowanie, jazda na rowerze stacjonarnym czy tzw. body ball. Ćwiczenia te wpływają korzystnie na rozwój dziecka. - Sporty takie jak wspinaczka górska, jazda na rowerze, bieganie czy gra w tenisa mogą okazać się niebezpieczne, dlatego powinno się ich unikać – ostrzega dr Mikusek. Przed podjęciem jakiejkolwiek aktywności sportowej należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym i trenerem przygotowania fizycznego. Dokładna wiedza na temat stanu zdrowia pozwoli ocenić możliwości i odpowiednio dobrać ćwiczenia.

Jak bezpiecznie uprawiać sport w ciąży?

Bezpieczeństwo podczas aktywność fizycznej w ciąży musi być najważniejsze. Powinno się unikać sportów, które wiążą się z podnoszeniem ciężarów, skokami czy skłonami, co może przyczynić się np. do przyspieszenia porodu. Ćwicząc w pozycji leżącej warto pamiętać, by opierać nogi wyżej. Zapewnia się tym samym optymalną pozycję dla kręgosłupa odciążając odcinek lędźwiowo-krzyżowy i dba o prawidłowe krążenie krwi. Warto zatroszczyć się też o odpowiednie obuwie sportowe, które będzie posiadać właściwą amortyzację.

W ostatnim trymestrze należy ograniczyć uprawianie sportu, by nie spowodować przyspieszenia porodu. Do tego czasu warto przez aktywność fizyczną dbać o własne zdrowie, z korzyścią nie tylko dla siebie!

Do góry strony