Regeneracja po sportowym wysiłku
19.08.2018

Regeneracja po sportowym wysiłku

Odpowiednia regeneracja jest nieodłączną częścią dobrego treningu. Dowiedz się jak właściwie się regenerować i jakich błędów nie popełniać po sportowym wysiłku.

 O odpowiedniej regeneracji rozmawiamy z fizjoterapeutą Enel-Sport Mateuszem Oszustem.

Co jest najważniejsze w regeneracji po sportowym wysiłku?
 
Bardzo ważna jest odpowiednia dieta i najlepiej skonsultować się z dietetykiem celem jej ustalenia. W dobie nowoczesnych badań możemy zdiagnozować czy dana osoba nie toleruje pewnych składników pokarmowych, być może ma nietolerancje pokarmowe na składniki popularnych napojów spożywanych po treningach. Bardzo istotne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Dobre będą wspominane przeze mnie koktajle potreningowe, ale także woda, która która będąc dobrej jakości zawiera cenne minerały.
 
Na czym polega idealna regeneracja?
 
Składa się z indywidualnie dobranej diety stosowanej na co dzień, rolowania mięśni po treningu i dostarczeniu odpowiedniej dawki snu. Oprócz tego warto schłodzić nasze ciało zimną wodą. Trzeba z tym jednak uważać, bo można łatwo przesadzić z bardzo szybką zmianą temperatury. Gdy schodzimy z treningu, który przeprowadziliśmy podczas upałów, a następnie wskakujemy tuż po jego zakończeniu do wanny z zimną wodą, możemy nabawić się szoku termicznego. Bezpośrednio po treningu powinniśmy się schłodzić czekając kilka minut w cieniu, skorzystać z klimatyzowanego pomieszczenia i doprowadzić nasz organizm do prawidłowej temperatury ciała. Te wymienione przeze mnie formy regeneracji są potwierdzone naukowo. Dlatego nie ma co na siłę kombinować i wymyślać innych metod. Są skuteczne i sprawdzone od lat. Dodatkowo nie powinno się ćwiczyć codziennie, bez choćby jednego dnia przerwy. Musimy dać odpocząć organizmowi. Szczególnie podczas upalnych dni. Wtedy przeprowadzony przez nas trening pozostawia po sobie dużo większy ślad niż ta sama jednostka treningowa wykonana przy temperaturze kilkanaście stopni niższej.
 
Jakie błędy popełniamy najczęściej?
 
Chcemy zrealizować nasz plan treningowy, nie biorąc pod uwagę warunków atmosferycznych. Jeśli pogoda na to nie pozwala to po prostu nie nakładajmy szczytowych obciążeń i na siłę próbujmy je realizować. Zdarza się, że poświęcamy więcej czasu na regenerację niż na sam trening, co jest błędem. Regenerację możemy podzielić na aktywną i pasywną. O ile pasywna, czyli np. sen siłą rzeczy jest dłuższa i to jest normalne, o tyle aktywna, jak wyciszenie potreningowe nie powinno być dłuższe niż sama jednostka treningowa, którą wykonaliśmy. Rolowanie mięśni czy stretching powinny potrwać kilka-kilkanaście minut. Amatorzy niekiedy poświęcają na to nawet kilka godzin, co nie pozwala organizmowi odpocząć. Zamiast odpoczynku przeprowadzają kolejny trening!
 
Jak dopasować regenerację do naszych obciążeń?
 
Należy skontaktować się ze specjalistą, bo jest to bardzo indywidualna kwestia. Chciałbym zauważyć, że wyczynowi sportowcy nie korzystają ze wszystkich z form odnowy biologicznej codziennie, ponieważ jest to dodatkowe obciążenie dla organizmu, ale też dlatego, że czuwają nad nimi specjaliści. Tak samo ci specjaliści są w stanie dostosować środki regeneracyjne i dobrać odpowiednie obciążenia dla niezawodowych sportowców.
 
Jakie zabiegi regeneracyjne warto stosować?
 
W Enel-Sport dysponujemy strefą SPA i strefą masażu - tego typu zabiegi bardzo polecam. Niemniej należy korzystać z zabiegów regeneracyjnych z głową. Dla przykładu w saunie mamy wysoką temperaturę. Kiedy kończymy trening w upalny dzień i wysoką temperaturę zamieniamy na jeszcze większą, nasz organizm przyjmuje to jako dodatkowy bodziec treningowy. Dlatego dobrze jest skonsultować ze specjalistą ewentualne jej stosowanie. Sauna odpowiednio dostosowana do naszych treningów na pewno jest dobrym rozwiązaniem regeneracyjnym. Dobrym rozwiązaniem jest także hydroterapia (jacuzzi czy bicze wodne) oraz masaż przy pomocy masażysty lub fizjoterapeuty.
 
Czym grozi brak odpowiedniej regeneracji?
 
Przetrenowaniem. A przetrenowanie to prosta droga do kontuzji, albo do pogorszenia swoich wyników. Doświadczeni trenerzy często mówią, że „odpoczynek to też trening” i o tym należy pamiętać. Regeneracja to integralna część procesu treningowego bez którego nasz organizm nie ma szans poprawiać swoich osiągów. Musimy dać mu czas na zaadaptowanie się do bodźca (treningu) który właśnie odbyliśmy po to abyśmy na kolejny trening wyszli mocniejsi i biegali szybciej. I tego wszystkim życzę. 

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

konsultacja ortopedy

sprawdź szczegóły ico

medycyna sportowa