Pomysł na wiosnę: bieganie
01.04.2018

Pomysł na wiosnę: bieganie

Bieganie to sport do którego warto się odpowiednio przygotować. W przeciwnym razie, zamiast dobrej formy i samopoczucia, grozi Ci ból i walka z kontuzjami.

Bieganie wpływa korzystnie na naszą kondycję fizyczną i psychiczną. Warunkiem koniecznym jest jednak stosowanie się do pewnych reguł, dzięki którym sport ten będzie bezpieczny.  - W bieganiu pośpiech jest raczej wrogiem niż sprzymierzeńcem. Odpowiednie rozłożenie treningu, nieprzetrenowywanie się, jak również zadbanie o właściwe buty czy dostosowanie terenu do rodzaju obuwia z pewnością  pomogą nam w osiągnięciu sukcesu – mówi dr Rafał Mikusek, ortopeda i traumatolog Szpitala Centrum ENEL-MED.

Dlaczego warto biegać?

Oto kilka powodów, które mogą Cię zmotywować do działania. Regularne bieganie znacznie zwiększa wydajność organizmu, a aktywność ta ma wpływ na obniżenie tętna i ciśnienia tętniczego. Bieganie modeluje sylwetkę oraz pozwala spalić zbędny łuszcz, jest też sportem, który nie wymaga specjalistycznego sprzętu, stroju ani karnetu na zajęcia. W trakcie biegu uwalniane są hormony szczęścia, które znacząco wpływają na poprawę samopoczucia.
W podtrzymaniu motywacji pomaga namówienie znajomych na wspólne przemierzanie kilometrów. Razem jest zawsze łatwiej. Początkujący biegacze powinni jednak pamiętać o kilku zasadach, by ustrzec się przed kontuzjami.

Odpowiednie buty to podstawa

Nie jest prawdą, że dobre buty do biegania muszą kosztować majątek. Jak zauważa dr Rafał Mikusek. - Powinny one spełniać przede wszystkim trzy podstawowe funkcje. Zmniejszać ryzyko kontuzji, które jest większe u początkujących biegaczy, zapewnić komfort w trakcie biegu oraz zmniejszać ból, który może wynikać z ewentualnych niedoskonałości, na przykład problemów z kręgosłupem czy stawami kolanowymi”.
Odpowiednie dobranie obuwia zależy w dużej mierze od znajomości własnego ciała. Pamiętajmy o kilku podstawowych zasadach:
   •    osoby ze stwierdzonym płaskostopiem (stopa podczas ruchu obraca im się do wewnątrz) powinny zaopatrzyć się w buty, które mają dodatkowe umocnienie od wewnętrznej strony;
   •    początkujący biegacze, którzy w trakcie chodu czy biegu stawiają równo stopy, najlepiej będą się czuć w butach amortyzujących bez dodatkowego stabilizatora;
   •    osobom, które w trakcie biegu przesuwają się stopy na zewnętrzne krawędzie, poleca się obuwie z mocną amortyzacją.

Biegam bo lubię

Kiedy zaopatrzymy się już w ubranie i buty, warto poczytać o treningach biegowych. Przede wszystkim warto pamiętać, by zachować umiar. Jest on szczególnie istotny zwłaszcza na początku przygody z bieganiem. Pierwsze tygodnie powinny opierać się naprzemian na biegu i marszu, to pozwoli organizmowi przyzwyczaić się do nowej formy wysiłku. Jednym z najważniejszych motywatorów jest wyznaczony cel – warto mieć go ciągle przed oczyma. Dobrze zorganizowany plan treningowy to podstawa sukcesu, ale również przygody z bieganiem bez urazów.

Jak uniknać kontuzji przy bieganiu?

Początkujący biegacze są szczególnie narażeni na kontuzje, a jedną z najczęstszych jest tzw. kolano biegacza, które objawia się bólem w przedniej części kolana. Jest najczęściej efektem błędów w treningu, tj. przetrenowania czy nieprawidłowego stawiania stóp.  - Częściej dotyka amatorów, którzy w szybkim tempie chcą osiągnąć poziom mistrzowski. Bieganie to przede wszystkim technika oraz trenowanie wytrzymałości organizmu. Kolano biegacza nie eliminuje nikogo, o ile zostaną zachowane odpowiednie ograniczenia dystansowe czy dobrany odpowiedni teren. Po prostu niezbędny jest umiar – ostrzega dr Mikusek. W wypadku tego schorzenia ortopeda zaleca odpowiedni trening rehabilitacyjny na wzmocnienie określonych partii mięśni. Niezbędna może okazać się także zmiana obuwia.

Początkujący biegacze, zwłaszcza ci, którzy mają szpotawe kolana, bądź inne zaburzenia osi kończyn, zgłaszają się do ortopedów z bólem umiejscowionym w okolicach zewnętrznej strony kolan. Mamy wówczas do czynienia z syndromem pasma biodrowo-piszczelowego, tj. pasmem powięzi po zewnętrznej stronie uda. Ból można zmniejszyć robiąc chłodne okłady na kolano, a także rozmasowując mięśnie przed i po biegu. Niezwykle przydatne są również ćwiczenia na mięśnie ud. Nie powinno się lekceważyć tego rodzaju urazów, dlatego najlepiej jest natychmiast zmniejszyć dystans.

Zanim zaczniesz biegać

Przed rozpoczęciem przygody z bieganiem warto się zbadać.  Można zasięgnąć porady ortopedy, bądź innego specjalisty. Dotyczy to szczególnie osób otyłych, z około 20 kilogramową nadwagą, a także ludzi po 40-tym roku życia, którzy powinni przed rozpoczęciem przygody z bieganiem wykonać podstawowe badania oraz próby wysiłkowe. Pamiętaj również, że problemy z układem krwionośnym przy nadmiernym wysiłku mogą przyczynić się do wystąpienia stanu zagrażającego nie tylko zdrowiu, ale nawet życiu. Istotną informacją jest również stan naszego kręgosłupa oraz stawów. Bieganie, zwłaszcza na początku, wiąże się ze zwiększonym obciążeniem tych partii ciała. Dopiero umiejętne rozkładanie sił oraz stawianie kroków w trakcie treningu uchronią nas przed kontuzjami oraz pogłębianiem już nabytych schorzeń.  - Pamiętajmy, by wsłuchiwać się w nasze ciało. Jeśli odczuwany ból utrzymuje się po biegu, powinniśmy zgłosić się do ortopedy. Szybka reakcja i wprowadzenie określonych środków ostrożności mogą nas uchronić przed poważną operacją” – mówi ortopeda ze Szpitala Centrum ENEL-MED.

Do góry strony