Pomidor to skarbnica zdrowia
20.08.2018

Pomidor to skarbnica zdrowia

Pomidor dzięki dużej zawartości potasu kojarzony jest z dietą wspomagającą pracę serca. Nie to jest jednak jedyny atut czerwonego warzywa, które poprawia funkcjonowanie całego organizmu.


Wartość odżywcza pomidorów

Pomidory są źródłem witamin A, E i C oraz z grupy B, w tym kwasu foliowego. Poza potasem dostarczą Tobie również magnezu, cynku i żelaza. Ważnym związkiem jest likopen z grupy karotenoidów oraz związki fenolowe. Są silnymi antyokstydantami, które  neutralizują wolne rodniki.

Pomidor dobry na serce

Dla zdrowia Twojego serca ważna jest nie tylko odpowiednia ilość potasu. Cennym składnikiem zawartym w pomidorach jest likopen. Jest barwnikiem, któremu pomidory zawdzięczają swoją czerwoną barwę. Obniża stężenie cholesterolu LDL. Zmniejsza ciśnienie tętnicze. Badania naukowców z Bostonu dowodzą, że im wyższe stężenie likopenu tym niższe ryzyko rozwoju miażdżycy i chorób sercowo – naczyniowych. Niemieccy naukowcy w swoich badaniach potwierdzili również wpływ likopenu na obniżenie ryzyka wystąpienia zawału serca i udaru mózgu.

Działanie przeciwnowotworowe pomidorów

Dzięki spożyciu pomidorów możesz obniżyć ryzyko wystąpienia nowotworów. Wszystko to dzięki likopenowi oraz związkom fenolowym, witaminie E i C. Likopen ochrania ważne dla organizmu cząsteczki, w tym DNA. Badania dowodzą, że spożywając pomidory możesz chronić się przed nowotworem prostaty, jelita, piersi, płuc, wątroby oraz jajników. Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych wykazali, że regularne spożywanie pomidorów przez mężczyzn prowadzi do wysokiego stężenia likopenu we krwi. To z kolei wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia raka prostaty.  

Pomidory i ochrona układu kostnego

Pomidory jako źródło karotenoidów, w tym likopenu pomogą ochronić twoje kości przed osteoporozą, a także przed złamaniami związanymi osteoporozą. Badania włoskich naukowców wykazały, że u kobiet z osteoporozą stężenie karotenoidów było znacznie niższe w porównaniu do kobiet zdrowych. W ramach projektu Framingham Osteoporosis Study zbadano wpływ wielkości spożycia karotenoidów na ryzyko złamania kości. W wyniku obserwacji wykazano, że wyższe spożycie likopenu skutkuje mniejszym ryzykiem złamań biodra, a także osteoporotycznych złamań pozakręgowych.

Pomidory w diecie odchudzającej

100g pomidorów to zaledwie 15 kcal. W 93% składają się z wody. Zawierają błonnika dzięki czemu ich spożycie da tobie uczucie sytości, a także poprawi pracę przewodu pokarmowego. Stanowią świetną przekąskę, dodatek do sałatek czy koktajli. W letnie upały możesz również przygotować chłodnik z pomidorów.

Pomidory dobre dla skóry

Dzięki swojemu składowi pomidory korzystnie wpłyną na stan swojej skóry. Latem ochronią przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Dzięki witaminie C wzmocnią naczynka krwionośne. Witaminy A oraz E ochronią przed powstawaniem zmarszczek i starzeniem się skóry. Kosmetyki z dodatkiem wyciągu z pomidorów łagodzą przebarwienia oraz trądzik.

Suszone pomidory

Suszone pomidory charakteryzują się wyższą wartością odżywczą w porównaniu do świeżych owoców. Są źródłem magnezu, cynku i potasu. Dostarczają również witamin: A, C, B1, B2 oraz B6. Również przyswajalność likopenu jest znacznie większa.

sprawdź nasz przepis: Chłodnik z pomidorów

Potrzebujesz:

- 4/5 pomidorów
- 1. paprykę
- cebulę dymkę
- 2 łyżki oliwy lub oleju
- 500ml wywaru warzywnego
- sól, pieprz, natkę pietruszki
Sposób przygotowania:
Pomidory  sparz, obierz ze skórki, wykrój gniazda nasienne i pokrój w kostkę. Cebulę pokrój w kostkę i zeszklij na oleju. Paprykę umyj, oczyść z gniazd nasiennych i pokrój w kostkę. Odłóż odrobinę pokrojonej papryki, resztę dodaj razem z pomidorami do cebuli. Smaż 3 – 4 minuty. Warzywa przełóż do garnka, dodaj bulion, gotuj 20 minut. Dopraw solą i pieprzem, ostudź. Zblenduj na gładki krem, posyp papryką i posiekaną natką pietruszki. Smacznego!


Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

Pakiet podstawowy onkologiczny dla kobiet

sprawdź szczegóły ico

Pakiet rozszerzony onkologiczny dla mężczyzn

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe

sprawdź szczegóły ico

predyspozycje sportowe