Pijesz czarną herbatę?
26.11.2017

Pijesz czarną herbatę?

Pochodzi z Chin, w Anglii jest zwyczajowo parzona o 17.00, w Polsce stanowi dodatek do śniadania, kolacji czy podwieczorku. Co kryje w sobie filiżanka czarnej herbaty? Jest wartościowa czy zbędna i niekorzystna dla zdrowia?

            Wypijając jedną filiżankę czarnej herbaty dostarczasz sobie średnio 40 – 45mg kofeiny (teiny), pod warunkiem, że parzysz ją od 3-5 minut. Badania zawartości kofeiny w herbatach zakupionych w naszych sklepach wykazały, że herbata parzona 15 sekund jest źródłem 15mg kofeiny, 1 minutę - 22mg, a 5 minut - 34 – 38 mg. W związku z powyższym napar z herbaty będzie działał pobudzająco, zwiększając ciśnienie krwi, przyspieszając wentylację płuc i akcję serca. Jednak działanie to będzie wolniejsze i dłuższe niż w przypadku kawy i występować będzie tylko przy zaparzaniu trwającym 2-3 minuty. Dłuższe parzenie herbaty czyni ją napojem o właściwościach uspokajających, odprężających i pozytywnie wpływających na pracę mózgu. Jest to spowodowane wiązaniem teiny przez inne obecne w herbacie składniki oraz obecnością teaniny o działaniu przeciwnym do teiny.

Co daje herbata?           

Filiżanka herbaty to źródło polifenoli o działaniu przeciwzapalnym, obniżającym ciśnienie krwi, poprawiającym funkcję śródbłonka, przeciwutleniającym, antynowotworowym, przeciwbakteryjnym, obniżającym stężenie cholesterolu oraz cukru i zmniejszającym agregację, czyli zlepianie płytek krwi. W związku z tym podaje się wiele jednostek chorobowych, w których leczeniu wspomagająco można stosować napar z czarnej herbaty, m.in. cukrzycę, stany zapalne i infekcje czy problemy trawienne oraz hipercholesterolemię.

            Badania dowodzą, że czarna herbata wzmacnia zęby oraz chroni przed próchnicą, co jest sumą stosunkowo wysokiej zwartości fluoru ( 0,15mg w 100ml) oraz antybakteryjnych właściwości polifenoli, które ograniczają powstawanie płytki nazębnej. Herbata to również źródło składników mineralnych takich jak fluor, mangan, chrom, selen, wapń, magnez i cynk. Według danych krajowych 100ml czarnej herbaty dostarcza 0,07 mg cynku, 2 mg magnezu i 5 mg wapnia, 0,08 – 0,51 mg manganu.

Nie pij za dużo!           

Negatywne skutki picia herbaty występują dopiero w przypadku jej dużej ilości w diecie. Wynikają z nadmiernego pobrania kofeiny, obecnych w herbacie szczawianów przyczyniających się do powstania kamicy nerkowej i utrudniających przyswajanie składników mineralnych oraz wiązania przez polifenole żelaza niehemowego, co ogranicza jego wchłanianie w przewodzie pokarmowym nawet o 79%.

            Cieszmy się smakiem i aromatem czarnej herbaty, jednak pijmy ją w rozsądnych ilościach i zadbajmy o jej przygotowanie. Pamiętaj, że pył herbaciany, który znajdziesz w herbatach ekspresowych to herbaciana "najniższa półka". Nie warto też wykorzystywać herbaty jako napoju do rozpuszczania znacznych ilości cukru. Twój organizm będzie Ci wdzięczny!

 

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

Konsultacja lekarza ginekologii estetycznej

sprawdź szczegóły ico

Naturalne piękno