Owoce jagodowe dla zdrowia
10.05.2018

Owoce jagodowe dla zdrowia

Przed nami sezon na owoce jagodowe: truskawki, porzeczki, borówki, maliny i poziomki  Na uwagę zasługują nie tylko ze  względu na smak, ale ona działanie prozdrowotne.

Owoce jagodowe - bogate źródło witamin

Do owoców jagodowych należą: truskawki, maliny, jagody, borówki, poziomki i porzeczki.  Wykorzystywane są w kuchni i kosmetyce. Są doskonałym dodatkiem do śniadań, przekąsek, deserów, ale także mięs czy ryb. Jednak poza wspaniałym smakiem, kryją w sobie bogactwo witamin. Znajdziesz w nich na przykład dużą ilość witaminy C. Większą niż w cytrusach i samej cytrynie. Każde 100g truskawek to 77 mg witaminy C,  a czarnych porzeczek to aż 180 mg witaminy C, podczas gdy z tą samą ilością pomarańczy dostarczysz jej sobie 54 mg, a cytryny 50 mg. Owoce jagodowe to także źródło beta-karotenu i witamin z grupy B: B1, B2, niacyny oraz kwasu foliowego. Maliny i borówki dodatkowo zawierają witaminę E i A, a same borówki również D.  

Zobacz też: Najważniejsze witaminy dla człowieka - rola witamin w organizmie i skutki ich niedoboru
 
Składniki mineralne w owocach jagodowych

Owoce jagodowe to również źródło składników mineralnych. Truskawki wzbogacą twoją dietę w żelazo, wapń i fosfor. Maliny i porzeczki dodatkowo dostarczą selen, potas, cynk, magnez, miedź i mangan. Potas i magnez pomagają uszczelniać naczynia krwionośne i tonizują pracę serca. Ponadto potas pobudza wydzielanie insuliny i reguluje gospodarkę wodno – elektrolitową. Mangan z kolei jest składnikiem niezbędnym do prawidłowego przebiegu przemiany materii. Reguluje on metabolizm węglowodanów.

Składniki prozdrowotne w truskawkach, malinach, porzeczkach i borówkach

Poza witaminami i składnikami mineralnymi owoce jagodowe to skarbnica antyoksydantów. Należą do nich kwas elagowy i flawonoidy: antocjany, katechiny, kwercetyna i kemferol. Składniki te niszczą wolne rodniki i przeciwdziałają stanom zapalnym. Mają właściwości przeciwwirusowe. Przypisuje się im również działanie pomocnicze w obniżaniu ryzyka wystąpienia zdarzeń sercowo – naczyniowych. Wpływają na stabilność blaszek miażdżycowych, zmniejszają agregację płytek krwi, poprawiają funkcję śródbłonka, a także zmniejszają tendencję do wystąpienia zakrzepicy żylnej. Przeciwdziałają powstawaniu wrzodów żołądka oraz dwunastnicy, których przyczyną jest: stres, leki i alkohol. Antocjany poprawiają również funkcjonowanie narządu wzroku.

Owoce jagodowe a zdrowie

Dzięki bogactwu składników owce jagodowe korzystnie oddziałują na zdrowie. Kwas askorbinowy, czyli witamin C pozytywnie wpływa na gospodarkę lipidową. Zapobiega utlenianiu cholesterolu LDL, a jej dzienne spożycie w ilości 180 mg (czyli np. 140g truskawek i 115g brokułów) powoduje zwiększenie stężenia frakcji HDL cholesterolu. Ponadto witamina C stosowana jest wspomagająco w astmie, stanach zapalnych, zakażeniach, zaćmie, zaburzeniach rytmu serca, chorobie wieńcowej i przeciwdziała rozwojowi nowotworów. W połączeniu z witaminą C, kwas elagowy działa przeciw nowotworom. Wspiera układ odpornościowy i przeciwdziała substancjom rakotwórczym. Zarówno naturalnie występującym w żywności, jak i syntetycznym dodawanym celowo do produktów spożywczych.

Truskawki

Truskawki przez swoich miłośników cenione są przede wszystkim za smak i możliwość dodania do wielu deserów czy ciast. Małe czerwone owoce kryją w sobie zarazem szereg właściwości prozdrowotnych przy jednoczesnej niskiej wartości kalorycznej. Ich 100g dostarcza zaledwie 33 kcal. Truskawki są doskonałym środkiem poprawiającym apetyt oraz gaszącym pragnienie. Są pomocne w leczeniu bólu gardła i chrypki. Poprawiają trawienie i mogą być stosowane pomocniczo w zaburzeniach układu moczowego. Dzięki zawartości błonnika pokarmowego i pektyn pobudzają pracę jelit chroniąc przed zaparciami. Natomiast zawarte w nich kwasy organiczne mogą przyspieszać przemianę materii. Działanie oczyszczające i regeneracyjne truskawek sprawdzi się również w walce ze stanami zapalnymi jamy ustnej. Pomogą one także przy wybielaniu zębów i będą zapobiegać tworzeniu się kamienia nazębnego. Truskawki to też doskonały produkt dla osób chorujących na cukrzycę typu 1. Badania naukowców z Salk Institute for Biological Science w San Diego dowodzą, że obecne w truskawkach flawonoidy zmniejszają powikłania towarzyszące chorobie nefropatii cukrzycowej, maleje też ryzyko wystąpienia retinopatii czy neuropatii cukrzycowej. Według sugestii naukowców 37 truskawek dziennie pomogłoby zmniejszyć konieczność wizyt u neurologa czy endokrynologa.

Maliny

Maliny są owocami, które wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwgorączkowe i napotne. Właściwości przeciwwirusowe sprawiają, ze warto stosować je w leczeniu przeziębień. Podobnie jak truskawki regulują pracę układu pokarmowego dzięki błonnikowi pokarmowemu i pektynom. Usprawniają też przemianę materii.

Czarna porzeczka

Nasiona czarnej porzeczki zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Pełnią one ważną rolę w prewencji wielu chorób przewlekłych, w tym głownie schrozeń układu krążenia. Sok z czarnej porzeczki wykazuje właściwości alkalizujący. Dlatego może wspomagać profilaktykę i leczenie kamicy układu moczowego.

Owoce jagodowe to skarbnica składników odżywczych i zdrowia. Dlatego wykorzystaj sezon na nie i wzbogać swój codzienny jadłospis w truskawki, maliny, borówki, jagody czy porzeczki. Mogą one stanowić składnik koktajli, dodatek do owsianki, jaglanki, budyni, sałatek owocowych czy być  samodzielną przekąską. Smacznego!

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

dieta 7-dniowa

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe