Olej kokosowy
27.04.2018

Olej kokosowy

Czy olej kokosowy jest zdrowy? W jaki sposób i w jakich ilościach może być stosowany bez narażania się na utratę zdrowie?

Olej kokosowy za sprawą przypisywanych mu właściwości odchudzających, przeciwzapalnych, obniżających stężenie cholesterolu czy nawilżających skórę zastosowanie znalazł w kuchni, kosmetyce i dietetyce. W pewnym momencie uznawany był nawet za superfood. Dowiedz się co jest udowodnionym naukowo faktem, a co niepotwierdzonym mitem.

Czym jest olej kokosowy?

Olej kokosowy pozyskiwany jest z owoców palmy kokosowej. Pojawia się również pod nazwą tłuszcz kokosowy. Dostępne są jego dwa rodzaje: olej kokosowy rafinowany jest niemalże pozbawiony zapachu, drugi rodzaj jest tłoczony na zimno, nierafinowany, niebielony, posiada delikatny kokosowy zapach. W skład oleju kokosowego w około 90% wchodzą kwasy tłuszczowe nasycone. Wśród nich 48% stanowi kwas laurynowy. Dla porównania w maśle 40% składu to kwas palmitynowy i stearynowy. W różnicach składu naukowcy dopatrują się możliwego odmiennego wpływu masła i oleju kokosowego na zdrowie.

Sprzeczne informacje o oleju kokosowym

Najnowsze badania naukowe dotyczące możliwego wpływu oleju kokosowego na ludzki organizm wykonane zostały w Wielkiej Brytanii przez zespół badaczy pod kierownictwem profesora Kay-Tee Khaw i profesor Nita G Forouhi z Uniwersytetu Cambridge. Naukowcy wskazują, że wcześniejsze badania nie mogą być traktowane w pełni wiarygodnie. Wykonywane były na małych grupach osób i przez krótki okres czasu. Dodatkowo większość pochodzi z Azji, Nowej Zelandii i Stanów Zjednoczonych, gdzie sposób odżywiania i struktura produktów w jadłospisie jest odmienna. Przykładowo w krajach azjatyckich pojawia się zdecydowanie większy udział ryb i owoców morza – źródeł nienasyconych kwasów tłuszczowych i przypraw o działaniu antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym. To może mieć decydujący wpływ na wyniki prowadzonych badań. Nie koniecznie ich wyniki będą w pełni odzwierciedlać wpływ oleju kokosowego na zdrowie populacji polskiej.
Zarówno Światowa Organizacja Zdrowia, jak i organizacje odpowiedzialne za tworzenie norm żywieniowych (mówią o zalecanych poziomach składników odżywczych w diecie) w poszczególnych krajach  podkreślają konieczność ograniczania udziału kwasów nasyconych w diecie. Nieznane są bowiem długoterminowe skutki zdrowotne ich wpływu na organizm człowieka.

Olej kokosowy a profil lipidowy

Według zaleceń polskiego Instytutu Żywności i Żywienia i Światowej Organizacji Zdrowia ( WHO) w diecie powinno się unikać nadmiernych ilości kwasów tłuszczowych nasyconych. Wiązane są one z negatywnym wpływem na profil lipidowy. Ich udowodnione działanie powoduje wzrost poziomu cholesterolu ogółem oraz frakcji LDL. Stąd rekomendacja, by wybierać nienasycone kwasy tłuszczowe (znajdujące się w rybach, awokado, orzechach i olejach roślinnych) częściej niż nasycone ( masło, olej kokosowy, tłuszcz palmowy, mięso, śmietany, sery).

Badania z Wielkiej Brytanii porównujące wpływ oleju kokosowego, masła i oliwy z oliwek wskazują, że olej kokosowy powoduje wzrost stężenia cholesterolu frakcji HDL i cholesterolu ogółem w stopniu wyższym niż oliwa z oliwek. W niewielkim odsetku następował u badanych spadek stężenia frakcji LDL cholesterolu. W przypadku, gdy zależy nam na wzroście stężenia frakcji HDL, można uzupełniać dietę o tłuszcz kokosowy. Warto pamiętać jednak, że większość udziału powinny stanowić pozostałe oleje roślinne, jak np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej słonecznikowy czy lniany. Trzeba mieć jednak na uwadze, że badania te mogą być  traktowanie jedynie jako wstępne, wciąż wymagające potwierdzenia.

Olej kokosowy – odchudzanie

Informacje o pozytywnym wpływie oleju kokosowego na odchudzanie pojawiły się w związku z zawartością w nim krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Przypisuje się im działanie przyspieszające metabolizm i zwiększające spalanie tkanki tłuszczowej. Zmniejszają apetyt. Jednak w przywołanych badaniach wykonanych w Wielkiej Brytanii nie wykazano, aby olej kokosowy w porównaniu z masłem czy oliwą z oliwek wpływał na zmniejszenie masy ciała, obwodu talii czy zawartości tkanki tłuszczowej. Przyrost masy ciała i obwodu w talii był największy w grupie osób stosujących tłuszcz kokosowy. Olej kokosowy, jak i pozostałe tłuszcze jest nośnikiem dużej ilości energii. Jedynie dobrze zbilansowana dieta może dać pożądane rezultaty. Natomiast stwierdzeni autentycznego wpływu oleju kokosowego na spadek masy ciała wymaga dalszych badań.

Olej kokosowy – zastosowanie w kosmetyce

Olej kokosowy w kosmetyce znalazł swoje szerokie zastosowanie dzięki działaniu przeciwdrobnoustrojowemu oraz przeciwzapalnemu. W swoim składzie zawiera witaminę E, silny antyoksydant chroniący przed działaniem wolnych rodników i ograniczający starzenie się skóry. Może również wspomagać gojenie się ran i tworzenie kolagenu. Kwas laurynowy stanowiący 50% kwasów tłuszczowych w oleju kokosowym hamuje wzrost bakterii odpowiedzialnych za wywoływanie trądziku. Dlatego tłuszcz kokosowy możesz stosować wspomagająco w walce z trądzikiem. Olej kokosowy posiada właściwości nawilżające i chroniące skórę. Jeśli posiadasz skórę suchą lub bardzo suchą olej kokosowy może działać korzystnie. Jeśli jednak twoja skóra jest tłusta, unikaj oleju kokosowego. Może blokować pory i przyczyniać się do powstawania zaskórników. Uważaj również, jeśli masz wrażliwą cerę. Wypróbuj najpierw olej na niewielkim fragmencie ciała. Olej kokosowy może okazać pomocny także w pielęgnacji włosów.

Jak stosować olej kokosowy?

W kuchni olej kokosowy możesz stosować w niewielkiej ilości jako urozmaicenie codziennej diety, zastępując częściowo inne tłuszcze. Pamiętając, aby nie zabrakło obok niego źródeł kwasów nienasyconych: ryb, orzechów, oleju rzepakowego, słonecznikowego, oliwy z oliwek, pestek dyni, nasion słonecznika czy awokado.
W kosmetyce olej kokosowy możesz stosować w postaci gotowych już kosmetyków lub w postaci naturalnej. Olej kokosowy bywa stosowany zamiast kremu do twarzy lub jako balsam po kąpieli. Po naniesieniu na wacik zwilżony wodą jest używany jako środek do demakijażu. W celu pielęgnacji włosów wykorzystuje się olej kokosowy do zabiegu olejowania. Warto jednak pamiętać o rozsądnych ilościach nanoszonego oleju. W nadmiarze daje odwrotny efekt ciężkich włosów.

Olej kokosowy stosuje się jako kosmetyk o wszechstronnym działaniu. W zakresie jego udziału w diecie, zachowaj rozsądek. Nie ma bowiem badań, które jednoznacznie potwierdzałyby jego pozytywny wpływ na twoje zdrowie czy zasadność stosowania tłuszczu kokosowego w odchudzaniu. Natomiast jako źródło nasyconych kwasów tłuszczowych, w nadmiernych ilościach może okazać się szkodliwy.

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

mężczyzna 24h

sprawdź szczegóły ico

pakiet coś dla ciała