Niezdrowy cukier, zdrowsze zamienniki?
22.05.2017

Niezdrowy cukier, zdrowsze zamienniki?

Któż z nas nie lubi słodyczy? Niestety akurat te przekąski mogą być dla naszego zdrowia bardzo niebezpieczne. Jak bardzo cukier jest szkodliwy? Czym go zastąpić?

Określanie cukru "białą śmiercią" często ma swoje uzasadnienie. Spożycie cukru powoduje obniżenie odporności, wzrost podatności na infekcje oraz deficyt witamin z grupy B. Wpływa na podwyższenie poziomu cholesterolu, przyspiesza starzenie skóry, osłabia włókna kolagenowe i przyczynia się do urazów ścięgien. Osoby spożywające dużo cukru są bardziej podatne na choroby zwyrodnieniowe stawów, powstawanie miażdżycy czy owrzodzenie jelita grubego. Do tego dochodzi niekorzystny wpływ na szkliwo zębów, trzustkę i funkcjonowanie licznych enzymów. Cukier jest główną przyczyną powstawania cukrzycy typu 2 i otyłości.

Coraz większa świadomość konsumentów unikających cukru powoduje, że producenci zaczynają dodawać do swoich produktów różne zamienniki, charakteryzujące się mniejszą kalorycznością. Na półkach sklepów pojawiły się różne substancje słodzące. Jednak czy te dodatki są bezpieczne dla naszego zdrowia? Czy są sposoby by uczynić nasze słodkości zdrowszymi, ale nie mniej słodkimi?

ASPARTAM, ACESULFAM K, SACHARYNA

Słodziki chemiczne to substancje słodzące określane jako syntetyczne dodatki do żywności, które mają specyficzny słodki smak o natężeniu nawet do 1000 razy słodszym od cukru. Niestety częste stosowanie ich może być szkodliwe dla zdrowia. Są nie wskazane dla dzieci, kobiet ciężarnych i osób starszych.

KSYLITOL

Ksylitol inaczej zwany cukrem brzozowym, to naturalny słodzik. Uzyskuje się go z drzewa brzozy. Ma czternastokrotnie niższy indeks glikemiczny od białego cukru i zawiera o 40% mniej kalorii. Nie powoduje próchnicy, a dzięki swoim właściwościom hamuje namnażanie bakterii w jamie ustnej.

Jest zalecany osobom cierpiącym na cukrzycę i odchudzającym się.

 MIÓD

Mimo, że dość kaloryczny, ma dobroczynne działanie dla zdrowia. Wspiera odporność organizmu i jest nazywany naturalnym antybiotykiem. By zachować prozdrowotne właściwości miodu nie można poddawać go działaniu wysokiej temperatury, bo utraci swoje cenne właściwości. Polecany jako zdrowy zamiennik cukru dla dzieci i osób aktywnych.

STEWIA


Stewia to roślina stosowana do słodzenia od lat przez plemiona indiańskie Ameryki Środkowej i Północnej. Jej dzisiejsza nazwa upamiętnia pewnego botanika z Walencji. Słodzik ten jest ok. 300 razy słodszy od cukru, a dodatkowo nie ma kalorii. Ma bardzo niski indeks glikemiczny więc jest polecany diabetykom. Należy używać by kupować jak najmniej przetworzone ekstrakty z liści stewii, bez dodatków, które podnoszą kaloryczność produktu.

OWOCE – FIGI, BANANY, RODZYNKI


Doskonale sprawdzają się jako zdrowe zamienniki cukru, tym bardziej, że zawierają sycący błonnik. Niestety osoby z cukrzycą czy na diecie odchudzającej muszą ich unikać ze względu na wysoką zawartość fruktozy i wysoki indeks glikemiczny.

Do góry strony