Nadmiar soli szkodzi zdrowiu
14.04.2018

Nadmiar soli szkodzi zdrowiu

Sól jest przyprawą, bez której wiele osób nie wyobraża sobie gotowania. Jest ważnym dodatkiem wzbogacającym smak potraw i składnikiem wielu produktów. W nadmiarze ma szkodliwy wpływ na zdrowie.

Z czego składa się sól?

Sól to inaczej chlorek sodu. Składnikiem, którego nadmierne ilości mogą wywierać negatywny wpływ na twoje zdrowie jest sód. Dzienne spożycie soli powinno wynosić maksymalnie 5g. Jest to zaledwie płaska łyżeczka.

Źródła soli w diecie

Niektóre produkty zawierają naturalne niewielkie ilości sodu. Są to: mięso, mleko, owoce, warzywa, płatki zbożowe i kasze. Jednak głównym  źródłem sodu w diecie jest sól. Dodawana do potraw, jak i znajdująca się w wielu produktach spożywczych, takich jak: pieczywo, wędliny czy nabiał (ser typu feta czy sery żółte), gotowe sosy i zupy, słone przekąski typu paluszki i chipsy. Bogatym źródłem soli są również: kiszona kapusta, kiszone ogórki i zaprawy. Sód jest również składnikiem wód mineralnych i źródlanych oraz produktów z dodatkiem glutaminianiu sodu.

Konsekwencje nadmiernej ilości soli w diecie

Nadmierne ilości sodu w twojej diecie mogą skutkować podwyższonymi parametrami ciśnienia tętniczego. Dodatkowo zwiększają ryzyko wystąpienie niewydolności serca, udaru mózgu, zawału serca, osteoporozy i nowotworów. Sprzyjają rozwojowi otyłości. Sód zatrzymuje wodę w organizmie, a słone potrawy zwiększają pragnienie sprzyjając zwiększonemu spożyciu słodkich napojów o wysokiej wartości kalorycznej i dużej zawartości cukru. Niektóre badania wskazują, że nadmierna ilość soli w diecie może przyczyniać się do powstawania kamieni nerkowych. Ponadto według najnowszych badań zbyt duża ilość soli negatywnie wpływa na funkcje poznawcze. To zdolność zapamiętywania informacji, koncentracja, skupienie uwagi, pamięć przestrzenna, orientacja w terenie. Pojawiają sie problemy z zapamiętywaniem nowych informacji, ich kojarzeniem, przypominaniem i wykorzystywaniem. Ten efekt jednak można odwrócić dzięki zmianie sposobu odżywiania i dietę z zalecaną przez dietetyka zwartością soli.

Jak ograniczyć ilość soli w diecie?

Sód w swoim codziennym jadłospisie możesz ograniczyć dzięki wybieraniu: wody niskosodowej, samodzielnie pieczonych mięs zamiast wędlin, świeżych warzyw i owoców zamiast przetworów. Zmniejsz udział w diecie konserw i słonych przekąsek typu: chipsy, paluszki oraz solone orzeszki. Sprawdzaj etykiety i unikaj produktów z dodatkiem glutaminianu sodu oraz zredukuj dosalanie potraw.

Czego używać zamiast soli?

Zamiast soli możesz zastosować do potraw inne przyprawy, które nadadzą potrawasmak i aromat. Mogą to być: czosnek, cebula, tymianek, czerwony, biały i czarny pieprz, cynamon, imbir i kurkuma. Dodatkowo wpłyną one na obniżenie ciśnienia tętniczego. Według naukowców mniej soli będziemy używać także dzięki pikantnym przyprawom, które zmniejszają łaknienie soli.

Probiotyki a negatywny wpływ nadmiaru soli w diecie

Przeprowadzone badania wskazują, że nadmierna ilość soli skutkuje obniżeniem stanu prawidłowej mikroflory jelitowej. Zastosowanie probiotyków w codziennej diecie przed wprowadzeniem do niej dużych ilości soli pozwala zachować zarówno prawidłowy poziom ciśnienia, jak i mikroflory jelitowej.

Smacznie bez soli

Sód jako składnik soli jest bardzo ważnym czynnikiem dla prawidłowego funkcjonowania twojego organizmu. Pamiętaj jednak, że zarówno niedobory, jak i jego nadmiary są szkodliwe. Powodują nie tylko wzrost ciśnienia tętniczego, ale również przyczyniają się do niewydolności serca, zawału serca, osteoporozy czy otyłości. Staraj się więc ograniczać dosalanie potraw na korzyść innych przypraw. Smaczne potrawy to niekoniecznie tylko te z dużą ilość soli.

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

dieta 7-dniowa

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe