Jakie pieczywo wybrać?
26.08.2017

Jakie pieczywo wybrać?

Pieczywo pszenne, żytnie, pszenno – żytnie, orkiszowe, słonecznikowe, a może tostowe? Które z nich wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Według zasad zdrowego żywienia produkty zbożowe znajdują się u podstawy aktualnej piramidy żywieniowej i odgrywają wielką rolę w żywieniu człowieka. W Polsce najbardziej popularnym produktem zbożowym jest chleb. Pieczywo pszenne, żytnie, pszenno – żytnie, orkiszowe, słonecznikowe, a może tostowe? Jakie wybrać? Czym się kierować kupując pieczywo?

Rodzaj mąki

Duży wybór pieczywa zawdzięczamy mąkom z różnych zbóż. Pszenica i żyto to najbardziej popularne zboża. Najzdrowsze dla naszego organizmu są mąka żytnia i orkiszowa. Coraz bardziej popularne są wypieki z dodatkiem mąki kukurydzianej oraz produkty bezglutenowe.

Typ mąki

Typ mąki mówi nam o stopniu oczyszczenia mąki. Im wyższy typ tym lepiej. Chleb z mąki o wysokim typie zawiera więcej składników mineralnych i więcej błonnika (typ 1850 – mąka graham, typ 2000 – mąka razowa). Pieczywa lekkostrawne, pszenne wykonywane są z mąki o typie 750.

Zakwas czy drożdże?

Zakwas powstaje dzięki fermentacji mlekowej, a kwas mlekowy ma dobroczynne działanie na nasze jelita. Dzięki spożywaniu pieczywa na zakwasie wspiermy naszą florę bakteryjną. Pieczywo produkowne na drożdżach, nie ma tak dobroczynnych właściwości jak na zakwasie. Jest powszechnie dostępne ponieważ jego produkcja jest łatwiejsza i tańsza.

Polepszacze, spulchniacze, barwniki.

Konsumenci pragną ładnego, wyrośniętego pieczywa, które długo będzie świeże i nie będzie się psuło. Producenci barwią jasne mąki by wyglądały na pełnoziarniste, dodają konserwantów by zapakowane pieczywo wytrzymało na półce kilka tygodni. Niestety częste jedzenie takiego pieczywa może wręcz zaszkodzić naszemu zdrowiu.

Dodatki

Dodatki w postaci słonecznika, dyni, siemienia czy rodzynek powodują większe urozmaicenie rodzajów pieczywa. Dostępne są również pieczywa z nasionami chia, przyprawami włoskimi czy z czosnkiem. Smacznego!

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

dieta 7-dniowa

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe