Jak suplementować witaminę D?
07.03.2018

Jak suplementować witaminę D?

Głównym źródłem witaminy D, niezbędnej do prawidłowej budowy kości jest jej synteza skórna.  Badania naukowe dostarczają coraz liczniejszych dowodów na wpływ jej niedoboru na występowanie chorób o podłożu immunologicznym.


Witamina D rola w organizmie i profilaktyce chorób

Witamina D jest odpowiedzialna za gospodarkę wapniowo – fosforanową oraz metabolizm tkanki kostnej. Wpływa na funkcje poznawcze, wspomaga układ odpornościowy i wygasza reakcje zapalne. Liczne badania wskazują na to, że jej odpowiednie stężenie w organizmie może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, cukrzycy typu I, a także działa profilaktycznie w złamaniach zwłaszcza u osób starszych. Witamina D ponad to chroni i pomaga w leczeniu stanów zapalnych oraz chorób autoimmunologicznych, takich jak: reumatoidalne zapalenie stawów, toczeń rumieniowaty układowy, stwardnienie rozsiane, nieswoiste zapalenia jelit, łuszczyca, bielactwo czy twardzina.

Suplementacja witaminą D zmniejsza ryzyko chorób sercowo – naczyniowych, reguluje funkcję śródbłonka naczyń i usprawnia jego funkcjonowanie. Ma działanie ochronne na serce. Jej odpowiedni poziom obniża ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego.

Synteza skórna witaminy D i inne jej źródła

Najważniejszym i największym źródłem witaminy D dla Twojego organizmu jest produkcja własna przez syntezę skórną. By do niej doszło niezbędna jest ekspozycja na słońce. Jest ona zapewniona latem, lecz stosowane w kremach ochronnych filtry hamują aż 90 – 95% jej produkcji w skórze. W miesiącach jesiennych i zimowych, czyli od października do marca synteza tej witaminy niemalże całkowicie ustaje. Wówczas musisz urozmaicać swoja dietę o produkty bogate w witaminę D: tłuste ryby, do których zalicza się węgorza, śledzie, łososia, makrelę, ale też jaja czy sery żółte. Zalecane jest, abyś w okresie od kwietnia do września przeznaczał minimum 15 minut dziennie na kąpiel słoneczną przy ekspozycji 18% powierzchni ciała bez zastosowania filtrów, najlepiej w godzinach między 10.00 a 15.00.

Grupy osób szczególnie zagrożone niedoborami witaminy D

Są jednak grupy osób bardziej narażonych na niedobory witaminy D. Należą do nich noworodki, którym nie zaleca się ekspozycji na słońce, osoby starsze, u których występuje obniżona zdolność do  syntezy witaminy D, osoby otyłe, u których następuje zatrzymywanie witaminy D w tkance tłuszczowej i tym samym obniżenie jej zawartości we krwi oraz osoby przyjmujące leki: przeciwpadaczkowe, przeciwretrowirusowe, stosowane w zapobieganiu odrzutu przeszczepu i glikokortykosteroidy.

Suplementacja: maksymalne dawki witaminy D

Grupa wiekowa    Maksymalna dzienna dawka
Noworodki i niemowlęta
1000 IU/dzień       (25 µg/dzień)
Dzieci w wieku od 1 do 10 lat
2000 IU/dzień      (50 µg/dzień)
Dzieci i nastolatki w wieku od 10 do 18 lat
4000 IU/ dzień     (100 µg/dzień)
Dorośli i osoby starsze z prawidłową masą ciała
4000 IU/ dzień     (100 µg/dzień)
Otyli dorośli i osoby starsze
10 000 IU/ dzień  (250 µg/dzień)
Kobiety w ciąży i kobiety karmiące
4000 IU/ dzień    (100 µg/dzień)

    Witamina D jest niezbędna by Twój organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Dlatego zwłaszcza w okresie jesienno – zimowym, gdy synteza skórna jest znikoma, a produkty spożywcze nie zaspokajają zapotrzebowania na nią warto wprowadzić jej suplementację.

Do góry strony