Jak dbać o zdrowie - 10 porad, dzięki którym dowiesz się jak robić to prawidłowo
24.10.2016

Jak dbać o zdrowie - 10 porad, dzięki którym dowiesz się jak robić to prawidłowo

Dbanie o zdrowie to poważne, długofalowe zadanie, praca na pełnym etacie – dla najważniejszego pracodawcy, jakim jesteś Ty, Drogi Czytelniku. Wykonanie jest niezwykle trudne jednak daje wspaniałe efekty, jeżeli jesteśmy konsekwentni w jego realizacji.
Oto 10 zasad, które pozwolą Ci na właściwe dbanie o zdrowie.

1. Przebadaj się!
To jedna z najważniejszych i najczęściej ignorowanych zasad dbałości o zdrowie.
Większość osób wdrażając program „zacznę dbać o siebie” przechodzi na zdrowe odżywianie, stara się poprawić swoją formę fizyczną i nie może wyjść ze zdziwienia, gdy podczas standardowych badań wykrywa się u nich chorobę. Pierwszym krokiem do określenia prawidłowego kierunku, w jakim powinno zmierzać Twoja troska o zdrowie, jest przejście dokładnego badania organizmu pod kątem chorób występujących w Twojej rodzinie, np. cukrzycy, podwyższonego poziomu cholesterolu czy chorób serca.
2. Zmodyfikuj swoją dietę!
Regularne posiłki i unikanie śmieciowego jedzenia to podstawa, ale biorąc pod uwagę, że zmiana nawyków to trudna sprawa radzimy, by znaleźć dietę opartą na Twoich ulubionych smakach i rodzaju kuchni, którą najbardziej lubisz. Połączysz wtedy przyjemne (ulubione jedzenie) z pożytecznym (zdrowszym odżywianiem się) i będziesz mógł sprawnie przejść do trzeciego ważnego punktu naszego zestawienia, czyli aktywności fizycznej.
3. Zacznij ćwiczyć!
Zanim jednak to zrobisz, uczciwie spisz ilość godzin, które przeznaczasz na aktywność fizyczną w ciągu tygodnia. Gdy stwierdzisz, że jest ona zbyt mała, to postaraj się o towarzystwo mobilizujące Cię do wspólnych ćwiczeń. Dowiedziono, że trening grupowy poprawia konsekwentność w uprawianiu sportu. Oprócz większej motywacji, dzięki której poprawi się Twoja kondycja fizyczna, stanowi również okazję do nawiązania nowych kontaktów i poznania ciekawych ludzi.
4. Ogranicz nałogi!
Palenie papierosów i picie dużych ilości wysokoprocentowych alkoholi to znane nie od dziś najgroźniejsze czynniki ryzyka chorób cywilizacyjnych. Ilość ich negatywnych działań na zdrowie jest ogromna! Ogranicz nałogi już dziś!
Jak to zrobić? Kieruj się naszymi dziesięcioma krokami i bądź konsekwentny. A jeśli ograniczenie nałogu sprawia Ci trudności mimo szczerych chęci i podejmowanych wysiłków, to skontaktuj się z terapeutą.
5. Zadbaj o odnowę swoich sił!
Nie ma prostszej rzeczy na naszej liście, bo zadbanie o dobry, zdrowy sen nic nie kosztuje, a przynosi zbawienne efekty dla naszego organizmu. Gdy jesteś wyspany, to masz większą odporność na stres, jesteś bardziej opanowany, kreatywny i masz lepszy refleks. Nie tylko masz wrażenie bycia zdrowym, a po prostu taki jesteś.
6. Dokonaj przeglądu produktów w kuchni!
Sprawdź, jak wiele z obecnych w Twojej kuchni produktów zawiera substancje konserwujące z prefiksem E. Dowiedz się, jak można je zastąpić zdrowymi odpowiednikami i sporządź nową listę zakupów. Możesz ją od razu dopasować do Twojej nowej diety oraz do Twojego planu ćwiczeń fizycznych tak, by dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość energii i substancji odżywczych. Przede wszystkim jednak, aby zadbać o zdrowie, ogranicz spożycie produktów wysoko przetworzonych. To one, w dużej mierze, odpowiadają za otyłość - jedną z najczęstszych chorób cywilizacyjnych.
7. Nie śpiesz się!
Istotą zmiany Twoich nawyków jest konsekwencja i systematyczność. Lepiej powoli modyfikować kolejne elementy diety niż gwałtownie zmienić całą, a po tygodniu zniechęcony wrócić do pierwotnej. Lepiej powoli zacząć ćwiczyć niż rzucić się na głęboką wodę i mieć bolesne zakwasy przez pół tygodnia. Zastosuj metodę małych kroków – ewolucja, nie rewolucja!
8. Nie wyrzekaj się cukru!
Nie tędy droga. Węglowodany, czyli cukry, są niezbędne dla organizmu. Glukoza jest głównym paliwem energetycznym ustroju, dzięki niej funkcjonuje układ nerwowy – jest jedynym źródłem energii dla mózgu, rdzenia nerwowego i erytrocytów, jest również wykorzystywana jako substrat energetyczny przez mięśnie, wątrobę, serce, nerki i jelita.
Najlepsze są produkty zawierające naturalne cukry złożone. Batoniki zastąp bakaliami, miodem, świeżymi i suszonymi owocami. Pamiętaj też o gorzkiej czekoladzie. Kostka lub dwie dziennie nie tylko poprawia samopoczucie, ale też dzięki antyoksydantom zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru mózgu.
9. Wypisz okoliczności złych nawyków!
Nic tak nie pomaga we wdrożeniu zdrowego trybu życia, jak unikanie sytuacji, którym zazwyczaj towarzyszyły nieprawidłowe zachowania zdrowotne. Zastanów się, kiedy zjadasz o jedno lub dwa ciastka za dużo, w jakich okolicznościach wypijasz o jedno lub dwa piwa więcej, niż powinieneś? Unikaj sytuacji wystawiających Cię na pokusy, a doprowadzi Cię to do osiągnięcia celu w walce z niezdrowym trybem życia.
10. Zdobądź wsparcie bliskich!
Nikt bardziej Ci nie pomoże niż Twoi bliscy. Gdy czujesz ich wsparcie w Twoich wysiłkach, aby dbać o zdrowie i prowadzić zdrowy tryb życia, masz o wiele większe szanse na powodzenie. Nie należy ignorować mocy rodziny i otoczenia. Ogłoś światu, że od dzisiaj postanawiasz prowadzić zdrowy tryb życia i zobacz, jak Twoje sukcesy zainspirują Twoich bliskich do podjęcia tego wyzwania.

Dbanie o zdrowie nie jest łatwe. Zmiana zwyczajów początkowo wymaga sporo wysiłku, jednak z czasem zdrowe nawyki wchodzą w krew i stają się oczywistością - wraz ze wzrostem energii i poprawą samopoczucia idzie w parze „Zdrowie” przez wielkie „Z”. A chyba nie ma cenniejszej rzeczy bowiem, jak mówił nasz słynny poeta Jan Kochanowski:


„Szlachetne zdrowie,
nikt się nie dowie,
jako smakujesz
aż się zepsujesz”

dr n. med. Katarzyna Skórzewska
Zastępca Dyrektora Medycznego ds. Przychodni Specjalistycznych

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

Pakiet 5 konsultacji

sprawdź szczegóły ico

Pakiet zdrowa kobieta