Bieganie zimą
11.02.2018

Bieganie zimą

Aktywność fizyczna na mrozie może spowodować kłopoty, jeśli dobrze się nie przygotujesz. o co trzeba zadbać by bezpiecznie biegać także zimą?

Badania dla sportowców amatorów

Amatorzy biegania zimą nie muszą zmieniać swoich przyzwyczajeń. Gdy na dworze mróz, ważne jest jednak, by do fizycznej aktywności dobrze się przygotować. Dobrym pomysłem zawsze bedą badania określające optymalna dawkę wysiłku, która nie zaszkodzi organizmowi. Poznanie własnych możliwości powinno wyznaczać granicę treningu przynoszącego więcej korzyści niż strat.  podstawowym badaniem może być próba wysiłkowa.  - To inaczej badanie elektrokardiograficzne w czasie kontrolowanego wysiłku fizycznego - mówi kardiolog dr hab. n. med. Marek Postuła. - Badanie wykonywane jest na bieżni bądź na rowerze stacjonarnym, w zależności od zaleceń lekarza oraz preferencji pacjenta, z ciągłą rejestracją EKG za pomocą elektrod przymo cowanych do klatki piersiowej pacjenta. Bezpośredniej obserwacji podlega zapis EKG oraz ciśnienie tętnicze - dodaje specjalista Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji Enel-Sport.  Innym badaniem, które warto wykonać jest ergospirometria. To badanie wykonywane w celu oceny wydolności oddechowo krążeniowej.

Ubranie do biegania

Twój strój jest zimą bardzo ważny, bo źle dobrane ubranie może wpędzić Cię w kłopoty. To co zakładasz na siebie powinno być dostosowane do warunków panujących na dworze. Trzeba brać po uwagę mróz i nie szarżować po biegowych ścieżkach w krótkim rękawku, nie można jednak przesadzić także w drugą stronę. Pierwsza warstwa ubrania powinna być cienka, wygodna i nie ograniczać ruchów przylegając do ciała. Jeśli masz możliwość zainwestować w profesjonalną koszulkę do biegania, na pewno się przyda. Kolejne warstwy nie powinny sprawić, że podczas biegania będziemy spływać potem. Zimą szczególnie warto zwracać na to uwagę. Nieodłącznymi atrybutami przy zimowym bieganiu powinny być też rękawiczki, czapka, odpowiedni skarpety i buty, które który nie przemokną już po kilku krokach.

Zadbaj o skórę

Bieganie nawet na mrozie może dać dużo satysfakcji, trzeba się jednak dobrze zabezpieczyć także w kwestii ochrony skóry. Zaleca się stosowanie kremów do twarzy, która jest najbardziej uczulona na mróz i wiatr. Nie powinien to być krem bardzo tłusty, który szybko się nie wchłonie, ale też powinien zabezpieczyć twarz przed zimową aurą . Możesz używać codziennie stosowanych kremów, warto jednak dopasować kosmetyki do pory roku. Dobór kremów warto też skonsultować z dermatologiem. Latem przydadzą się produkty chroniące przed promieniami słońca, zimą odpowiednie kosmetyki sprawią, że po bieganiu skóra nie będzie pilnie potrzebować ratunku. Przydać mogą się także Prócz twarzy, pamiętaj o balsamach do ciała. Na mróz warto stosować także kremy rozgrzewające, które zmniejszają ryzyko kontuzji. Po treningach, zawodowcy stosują na nogi żele chłodzące, które przyspieszają regenerację.

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

konsultacja ortopedy

sprawdź szczegóły ico

medycyna sportowa