Kasza jaglana od rana!
09.12.2017

Kasza jaglana od rana!

Kasza jaglana nazywana bywa królową kasz. Świetnie sprawdza się w diecie lekkostrawnej, bezglutenowej lub jako uzupełnienie diety podstawowej. Możesz ją podawać do dań wytrawnych, a także przygotować z niej jaglankę na śniadanie czy mus z owocami na deser. Sprawdź dlaczego powinna być obecna także w Twoim menu.

Składniki odżywcze w kaszy jaglanej

Biorąc pod lupę kaszę jaglaną, dorównuje ona wartością odżywczą kaszy gryczanej. Jej głównym składnikiem są węglowodany o niższej zawartości błonnika pokarmowego, co czyni ją lekkostrawną. Tłuszcz stanowi niewielki procent składu. Przeważają w nim kwasy tłuszczowe nienasycone. Spożywając kaszę jaglaną dostarczysz sobie również sporej ilości dobrej jakości białka. Jest bogatsze od pszenicy w niezbędne aminokwasy. Z witamin kasza jaglana zawiera witaminy B1, B2, B6 i kwas pantotenowy. Jest też dobrym źródłem magnezu, potasu, cynku, miedzi, manganu i krzemu. Królowa kasz jest wśród nich najbogatszą skarbnicą żelaza. Z jej 100g dostarczysz sobie jego aż 4,8 mg. Aby przyswoić żelazo w większym stopniu, warto do dania dodać źródło witaminy C, np. paprykę, pomarańcze, maliny czy truskawki.

Działanie prozdrowotne kaszy jaglanej

Kasza jaglana należy do najzdrowszych produktów zbożowych. Jej atutem jest działanie alkalizujące, a więc odkwaszające organizm. Ze względu na małą zawartość błonnika może być stosowana w chorobach przewodu pokarmowego. Brak glutenu czyni ją cennym składnikiem diety osób chorych na celiakię. Zawarta w niej lecytyna obniża poziom cholesterolu oraz tłuszczu we krwi, zapobiega zlepianiu płytek krwi i powstawaniu zakrzepów naczyń wieńcowych, opóźnia proces starzenia, ponad to zapobiega utracie pamięci, poprawia zdolność koncentracji i ułatwia zapamiętywanie. Białko kaszy jaglanej obniża poziom glukozy i insuliny we krwi, może chronić wątrobę przed uszkodzeniami spowodowanymi szkodliwymi substancjami. Prowadzone badania sugerują, że może też wpływać na metabolizm cholesterolu, podnosząc stężenie frakcji HDL.

Dania z kaszy jaglanej

Kasza jaglana doskonale smakuje w daniach wytrawnych, jak i w potrawach przygotowywanych na słodko. Świetnie sprawdzi się jako dodatek do gulaszu, ryby czy zapiekanki. Stworzysz z niej cuda na śniadanie. Jaglanka z orzechami i owocami będzie bombą odżywczą na resztę dnia. Smacznym i zdrowym dodatkiem do domowego musli są też ekspandowane jagły. Możesz z niej również przygotować budyń, a na przekąskę koktajl. Na deser polecamy brownie z kaszy jaglanej lub przepyszne jaglane kuleczki. W menu świetnie komponują się również wszelkiego rodzaju placuszki z kaszy jaglanej i ulubionych warzyw.

Kaszę jaglaną charakteryzuje posmak goryczki. Aby się go pozbyć kaszę przelej wrzątkiem i podpraż przez około minutę mieszając, wówczas będziesz cieszyć się wspaniałym jej smakiem.

                  Bogactwo składników odżywczych, działanie prozdrowotne i mnogość potraw, w których możesz zastosować kaszę jaglaną nie pozostawiają wątpliwości dlaczego nazywana jest królową kasz. Ciesz się jej smakiem i.. wypróbuj również nasz pomysł na jaglankę!

Jaglanka z owocami i orzechami

Składniki

Kasza jaglana 50g

Mleko 2% tł 250g

Maliny, banan lub mango 120g

Migały 14g

Orzechy włoskie 10g

Przygotowanie

Kaszę jaglaną przelać wrzątkiem, podprażyć i zalać mlekiem, gotować na wolnym ogniu około 15 minut, po ugotowaniu dodać owoce i posiekane migdały oraz orzechy. Można również dodać miód. Smacznego!

 

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

dieta 7-dniowa

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe