Bierzesz lecytynę?
06.12.2017

Bierzesz lecytynę?

Bierzesz lecytynę? To pytanie często pojawia się w reklamach, czy naszych rozmowach z bliskim. Najczęściej lecytyna kojarzy się z kłopotami z pamięcią, kiedy jeszcze może pomóc jej stosowanie?

Co to jest lecytyna?

Lecytyna to mieszanina różnych związków chemicznych należących do grupy fosfolipidów, czyli tłuszczów złożonych, w których cząsteczce występuje reszta fosforanowa, która może być połączona m.in. z choliną czy inozytolem. Cholina to prekursor acetylocholiny – substancji przekaźnikowej bardzo istotnej dla pracy całego organizmu, szczególnie serca i układu nerwowego.  W skład lecytyny wchodzą również kwasy tłuszczowe, triglicerydy i węglowodany. Zarówno budowa chemiczna jak i funkcje lecytyny są złożone. Dlaczego potrzebujemy tej substancji w naszym organizmie?

Lecytyna – funkcje w organizmie człowieka
Lecytyna stanowi składnik wszystkich komórek organizmu człowieka, występuje w nich jako budulec błon komórkowych. Jest również składnikiem osłonki mielinowej, która chroni włókna nerwowe. Pozwala na prawidłową pracę układu nerwowego, wspomaga procesy poznawcze takie jak pamięć 
i koncentracja. Lecytyna, to również substancja, która bierze udział w procesie przemiany materii – pomaga utrzymywać stężenie cholesterolu i triglycerydów na właściwym poziomie oraz zapobiega ich odkładaniu się w ścianach naczyń krwionośnych. Ponadto chroni ściany żołądka, bierze udział 
w trawieniu tłuszczów, wspomaga procesy regeneracji wątroby, ułatwia wchłanianie witamin A, D, E, K ( rozpuszczalne w tłuszczach ), które dzięki temu mogą dostać się do organizmu w większej ilości, aby móc spełniać swoje funkcje.  

Suplementacja i źródła lecytyny w pożywieniu
Dzienne zapotrzebowanie na lecytynę jesteśmy w stanie pokryć poprzez zrównoważoną dietę. Największe źródła lecytyny wśród produktów spożywczych stanowią: żółtka jaj, ziarna soi 
i słonecznika, olej rzepakowy, kiełki pszenicy, ryby i wątroba.

Kto i kiedy może potrzebować dodatkowej suplementacji lecytyną? Zwiększone zapotrzebowanie na lecytynę może dotyczyć zarówno młodzieży jak i dorosłych. Występuje ono w stanach wzmożonego wysiłku fizycznego lub intelektualnego np. przed egzaminami, w stanach zmęczenia, wyczerpania, 
w problemach ze skupieniem uwagi i zapamiętywaniem oraz w okresie rekonwalescencji. Na polskim rynku dostępne są preparaty z lecytyną w kapsułkach lub w płynie. Najbardziej popularna jest lecytyna sojowa. Jej zalecana dawka to 1200 mg dziennie przez okres nawet 3-4 miesięcy. Po tym czasie możemy się spodziewać efektów stosowania preparatu. Lecytyna występuje także w preparatach złożonych, w których skład wchodzą również witaminy z grupy B. Ich zadaniem jest dodatkowe wzmocnienie działania lecytyny oraz udział w przemianie tłuszczów, węglowodanów i białek a także regulacja pracy układu nerwowego.   

Stosowanie preparatów lecytyny jest bezpieczne, nie wchodzą one w interakcje z innymi przyjmowanymi lekami, a ich ewentualne przedawkowanie może skutkować jedynie niewielkimi dolegliwościami ze strony przewodu pokarmowego.

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

Konsultacja lekarza medycyny estetycznej

sprawdź szczegóły ico

Konsultacja kosmetologa

sprawdź szczegóły ico

Skóra dogłębnie nawilżona - pakiet