Dieta wspomagająca płodność
18.04.2018

Dieta wspomagająca płodność

Planujesz ciążę i chcesz dobrze się przygotować? Na twoja płodność wpływa nie tylko tryb życia, wspomagaj ją dzięki odpowiedniej diecie.

Węglowodany a płodność

Staraj się, aby twoja dieta była bogata w węglowodany złożone i produkty o niskim indeksie glikemicznym. Zadbaj o odpowiednią ilość błonnika pokarmowego. Znajdziesz go w pełnoziarnistych produktach zbożowych: kaszach, płatkach owsianych, jaglanych, żytnich i jęczmiennych oraz warzywach i owocach. Unikaj produktów mocno przetworzonych, słodzonych napojów, słodyczy, słodzonych jogurtów czy soków. Zawierają one dużo cukrów prostych, które mogą zwiększać trudności z zajściem w ciążę.

Wpływ tłuszczów na płodność

Tłuszcze, które mogą obniżać płodność zawierają kwasy tłuszczowe trans. Są one składnikiem twardych margaryn, wyrobów cukierniczych, batoników, innych słodkich przekąsek i produktów typu fast food. Zapewnij w swoim jadłospisie jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a szczególnie omega – 3. Znajdziesz je w tłustych rybach morskich, orzechach oraz nasionach i olejach roślinnych. Kwasy omega – 3 korzystnie wpływają na proces zapłodnienia i rozwój zarodka.

Białka a płodność

W twojej diecie większy procent powinny stanowić białka pochodzenia roślinneg, przede wszystkim z nasion roślin strączkowych, orzechów I warzyw. Korzystniejsze dla Twojej płodności jest również wybieranie pełnotłustych produktów mlecznych niż odtłuszczonych.

Zobacz też: Jakie są rodzaje wegetarianizmu?

Witaminy ważne dla płodności

Dostarczając sobie z dietą odpowiednią ilość witamin możesz pozytywnie wpływać na swoją płodność. Szczególnie ważne są witaminy antyoksydacyjne: A, C oraz E. Witamina E bierze udział w procesach rozrodczych. Jej niedobór wiąże się z zaburzeniami owulacji. Witamina C jest składnikiem koniecznym do syntezy kolagenu, który to z kolei jest istotny dla wzrostu pęcherzyka Graafa i owulacji. Witaminę C znajdziesz w owocach jagodowych, cytrusach, a także w papryce, natce pietruszki i owocach dzikiej róży. Dobrymi źródłami witaminy E są oleje roślinne, migdały, pistacje, awokado, pestki dyni nasiona sezamu i słonecznika. Ważnymi witaminami dla płodności są również witaminy z grupy B: B6, B12 oraz kwas foliowy.

Wpływ składników mineralnych na płodność

W swojej diecie zadbaj o odpowiednią podaż takich składników mineralnych jak: selen, jod, żelazo, miedź i cynk. Źródłami selenu są: produkty zbożowe, owoce morza, jaja, pomidory, szparagi, brokuły i orzechy, jodu: morskie ryby, żelaza: czerwone mięso, buraki, nasiona roślin strączkowych, jaja, miedzi: płatki owsiane, otręby pszenne, orzechy, nasiona słonecznika, kakao, a cynku: pieczywo pełnoziarniste, kasza gryczana, jaja oraz mięso. Selen jest silnym antyoksydantem, eliminuje wolne rodniki i pośrednio wspomaga prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Jod jest niezbędny dla wytwarzania odpowiedniej ilości hormonów tarczycy. Jego niedobór jest przyczyną niedoczynności tarczycy, która to powiązana jest z zaburzeniami miesiączkowania i owulacji. Cynk jest konieczny dla prawidłowego przebiegu owulacji oraz cyklu menstruacyjnego.

Produkty szczególnie wspomagające płodność

Produktami szczególnie wspomagającymi płodność, które warto, uwzględnić w swoim menu są: płatki i kasza gryczana, kakao, soczewica, zarodki pszenne, jarmuż, szpinak, brokuły, papryka, owoce morza, imbir, jaja i owoce jagodowe. Są bogatym źródłem antyoksydantów, witamin i składników mineralnych regulujących owulacje, a później zapewniających prawidłowy rozwój dziecka.

Twoja dieta powinna być urozmaicona, oparta o naturalne produkty, przetworzone w jak najmniejszym stopniu. Jeśli pomimo wskazówek nie jesteś pewna jak dobrze zbilansować swoja dietę i które produkty dobrać, idź po poradę do dietetyka, który pomoże ci ułożyć odpowiedni jadłospis.

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

kobieta - pakiet premium

sprawdź szczegóły ico

bezpieczna antykoncepcja

sprawdź szczegóły ico

bezpieczna ciąża