Dieta przy opalaniu - zadbaj o swoją skórę
12.06.2018

Dieta przy opalaniu - zadbaj o swoją skórę

Korzystanie ze słońca i opalanie ma swoje lepsze i gorsze strony. Dzięki odpowiedniej diecie zabezpiecz skórę i zadbaj o jej piękny wygląd na dłużej.

 

Pozytywny wpływ opalania na organizm

Promieniowanie słoneczne korzystnie wpływa na nastrój, aktywność oraz samopoczucie. Udowodnionym naukowo pozytywnym działaniem opalania jest również synteza witaminy D3, na którą powala każdy kwadrans ekspozycji na słońcu odsłoniętej twarzy i dłoni. Innym korzystnym ektem działania promieniowania UVB jest wzrost odporności skóry w aspekcie jej zdolności do przyjmowania kolejnych dawek promieniowania słonecznego. Jest to konsekwencją uaktywnienia produkcji melaniny, która pełni funkcję naturalnego filtra przeciwsłonecznego. Melanina według źródeł wykazuje także działanie przeciwutleniające i hamujące aktywność drobnoustrojów bytujących na skórze.

Negatywne skutki opalania

Powszechnie znanymi, negatywnymi skutkami nadmiernej ekspozycji na promieniowanie słoneczne są poparzenia, ryzyko wystąpienia nowotworu skóry, osłabienie odporności oraz przedwczesne starzenie się skóry. Za negatywne skutki słonecznych kąpieli odpowiedzialne jest przede wszystkim promieniowanie UVB. Największe nasilenie rumienia pojawia się w czasie od 12 do 24 godzin po ekspozycji na słonce. Oparzeniom słonecznym towarzyszyć mogą: gorączka, bóle głowy, nudności, wymioty, a także zaburzenia krążenia. Promieniowanie słoneczne zwiększa też tzw. stres oksydacyjny. To z kolei prowadzi do wzmożonego wytwarzania wolnych rodników, które są czynnikiem wpływającym na procesy niszczenia komórek skóry i jej starzenie się. Generowanie niekorzystnych jest spowodowane promieniowaniem ultrafioletowym, w tym UVA  i UVB. Korzystanie z promieni słońca nie jest szkodliwe pod warunkiem, że zachowasz zdrowy rozsądek, prozdrowotną świadomość  i zadbasz o fotoprotekcję skóry.

Dietetyczne przygotowanie skóry do opalania

Swoją skórę możesz chronić przed negatywnym działaniem promieni słonecznych nie tylko przez zastosowanie kosmetyków z filtrami do opalania oraz przeznaczonych do używania po opalaniu. Dzięki odpowiedniej kompozycji jadłospisu możesz również w ten sposób przygotować swoją skórę na ekspozycję na słońce.
Jedną z dróg jest zastosowanie w diecie produktów będących źródłem antyoksydantów, czyli przeciwutleniaczy. Neutralizują one działanie wolnych rodników. Ich źródłem jest wiele roślin: owoce, warzywa oraz zioła i przyprawy. Naukowo udowodnionym działaniem fotoprotekcyjnym charakteryzują się między innymi witaminy C i E oraz β- karoten, a także flawonoidy, ubichinon, koenzym Q10 i benzochinon. Nie blokują one dostępu promieni słonecznych do skóry, ale przeciwdziałają ich szkodliwemu działaniu. Już wiosną możesz wzbogacić swoją dietę w β- karoten, który zapewni barierę ochronną przed promieniowaniem.

Do cennych antyoksydantów należą: apigenina, której źródłem są jabłka, czereśnie, winogrona, brokuły i czosnek, pyknogenol obecny w nasionach winorośli, kwas ferulowy w roślinach zbożowych, luteina oraz likopen znajdujące się w dużych ilościach w pomidorach, a także resweratrol ukryty w czerwonym winie. W diecie możesz również ująć zieloną herbatę, miłorząb i skrzyp. Wśród owoców bogatymi źródłami przeciwutleniaczy są aronia, winogrona, borówki, jagody, porzeczki, maliny, poziomki i owoce cytrusowe. Dodatkowo, aronia wykazuje działanie ochronne przed kancerogenezą, a więc rozwojem nowotworów. Antocjany z owoców aronii mają także właściwości fotoprotekcyjne – absorbują promieniowanie słoneczne. Antyoksydanty, których źródłem są winogrona, nie tylko neutralizują wolne rodniki i działają przeciwnowotworowo, ale również wzmacniają struktury kolagenowe i przyspieszają regenerację tkanek. Podobnie dizłają przeciwutleniacze owoców jagodowych.

Regeneracja skóry i utrwalenie opalenizny

Pamiętaj, aby w słoneczne dni i podczas ekspozycji na promieniowanie UVA i UVB odpowiednio się nawadniać. W tym celu wpisz do jadłospisu wodę mineralną i naturalne soki owocowe oraz owocowo – warzywne. Odpowiedni stan skóry po opalaniu zachowasz zapewniając w swoim jadłospisie źródła witamin A, E, C.
Karotenoidy są związkami, które pomogą zachować opaleniznę na dłużej. Znajdziesz je przede wszystkim w żółtych, pomarańczowych i czerwonych owocach oraz warzywach. Spożycie pasty pomidorowej w ilości 40g dzienni, po ekspozycji na słońce znacząco zmniejsza rumień. Korzystny efekt na łagodzenie rumienia po opalaniu wykazuje spożywanie w diecie kwasów omega – 3, których źródłem są np. tłuste ryby.

Chcąc cieszyć się słońcem i piękną opalenizną zadbaj nie tylko o odpowiednie kosmetyki, ale także o odpowiednią dietę. Staraj się, aby nie brakowało w niej owoców i warzyw, które są źródłem cennych antyoksydantów i witamin. Zapewnią one ochronę dla twojej skóry, ale także pozwolą na szybszą jej regenerację po słonecznej kąpieli. Przyjemności!

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

dieta 7-dniowa

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe