Dieta MIND - zdrowie nie tylko dla mózgu
10.07.2018

Dieta MIND - zdrowie nie tylko dla mózgu

Dieta MIND jest dietą, której zadaniem jest profilaktyka chorób neurodegeneracyjnych, w tym choroby Alezheihmera. Poznaj produkty, które ochronią twój mózg przed zaburzeniem jego funkcji i usprawnią jego pracę.

Założenia Diety MIND
Dieta Mind została opracowana przez naukowców z Rush University Medical Center w Chicago. Łączy w sobie założenia diety DASH oraz śródziemnomorskiej. Według naukowców charakteryzuje się tak samo pozytywnym wpływem na mózg, jak diety DASH oraz śródziemnomorska na układ sercowo – naczyniowy. Obejmuje ona 10 grup produktów wskazanych oraz 5 grup produktów przeciwwskazanych.

Produkty zalecane w diecie MIND

W zaleceniach diety MIND znajdują się warzywa zielone: jarmuż, szpinak, sałaty, brokuły, kalarepa. Jedz je minimum 6 razy w tygodniu. Kolejna grupa to pozostałe warzywa, które powinieneś dołączyć do swojego menu w ilości minimum raz dziennie. Wybieraj częściej warzywa o małej zawartości skrobi takie, jak: ogórki, pomidory, marchew, cukinię, kalafior, bakłażan, czosnek, cebula, koperek. Zawierają więcej witamin i składników mineralnych i niewielką ilość kalorii. Sięgaj po owoce jagodowe bogate w składniki o właściwościach przeciwutleniających. Niech nie zabraknie truskawek, malin, jagód, borówek i porzeczek. Powinny stanowić dodatek do twoich potraw przynajmniej dwa razy w tygodniu.
Orzechy i migdały to kolejna grupa, której nie powinno zabraknąć w twoim jadłospisie. Pozytywny efekt przynosi pięć porcji w tygodniu. Dodawaj je do dań głównych i spożywaj w formie przekąsek. Dieta MIND nie wskazuje konkretnych rodzajów orzechów, dlatego wybieraj różne, aby urozmaicić swoje dania i dostarczać różnorodnych składników o działaniu prozdrowotnym. Z pośród tłuszczy wybieraj przede wszystkim oliwę z oliwek. Extra virgin wykorzystuj głównie do dań na zimno. Produkty pełnoziarniste: pieczywo, ryż, makarony, płatki owsiane i kasze powinny występować w trzech posiłkach dziennie. Tłuste ryby bogate w kwasy omega – 3: łososia, makrelę, tuńczyka, sardynki serwuj co najmniej raz w tygodniu. Nasiona roślin strączkowych ujmij w swojej diecie 4 razy w tygodniu. Obejmują one: fasolę, groszek, soczewicę, ciecierzycę oraz soję. Drób powinien pojawić się minimum dwa razy w tygodniu. W postaci duszonej, gotowanej lub pieczonej. Smażony jest przeciwwskazany w diecie MIND. Przestępstwem nie będzie lampka czerwonego wina - zawiera ono resweratrol czyli związek o właściwościach przeciwutleniających. Może pomóc chronić twój mózg przed niekorzystnymi zmianami związanymi z wiekiem.

Czarna lita produktów w diecie MIND

Dla zdrowia twojego mózgu powinieneś ograniczyć masło i margarynę do 1 łyżki, czyli około 14g dziennie. Ser powinien pojawiać się w Twoim jadłospisie raz w tygodniu, a czerwone mięso maksymalnie trzy razy na tydzień. Szczególnie przeciwwskazane są potrawy smażone, zwłaszcza z restauracji. Spożywaj je rzadziej niż raz w tygodniu. Po gotowe słodycze: ciasta, ciasteczka, lody sięgaj nie częściej niż 4 razy na tydzień. Produkty te znalazły się na czarnej liście ze względu na zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych i trans. Badania wykazały, że ich nadmierne spożycie wiąże się z większym ryzykiem wystąpienia różnych chorób, w tym chorób serca i choroby Alzheimera, dodatkowo wpływa też na gorsze funkcjonowanie mózgu.

Wpływ diety MIND na twoje zdrowie

Dieta MIND zmniejsza stres oksydacyjny oraz stany zapalne w organizmie. Stres oksydacyjny występuje w skutek gromadzenia się wolnych rodników. Może to prowadzić do uszkodzenia komórek. Szczególnie wrażliwe są komórki mózgu. Stan zapalny to natomiast naturalna reakcja organizmu na urazy oraz infekcje. Może przyczyniać się do wystąpienia chorób przewlekłych. Produkty, które są zalecane w diecie MIND są bogatym źródłem antyoksydantów, czyli składników neutralizujących wolne rodniki oraz redukujących stan zapalny. Dostarczają również witamin z grupy B oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Są one niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania  twojego mózgu. Poza wpływem na układ nerwowy dieta MIND wpływa korzystnie na cały organizm. Zalecana jest osobom chorującym na cukrzycę i walczącym ze zbędnymi kilogramami.

Zgodnie z wynikami badań naukowców z Chicago jedzenie większej ilości zalecanych 10 grup produktów i ograniczanie produktów przeciwskazanych wiąże się z mniejszym ryzykiem wystąpienia choroby Alzheimera oraz lepszym funkcjonowaniem mózgu. Nawet jeśli nie jesteś w stanie w pełni zastosować się do diety MIND, staraj się sięgać po zalecane w niej produkty jak najczęściej. Zaobserwujesz poprawę takich funkcji jak: koncentracja, zdolność kojarzenia czy uczenia się.

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

dieta 7-dniowa

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe