Żywienie wpływa na nastrój
21.01.2018

Żywienie wpływa na nastrój

Twoim sposobem na chandrę bywa czekolada, ulubione ciasto albo lody? Czy to, co jesz rzeczywiście może mieć wpływ na Twój nastrój? Czy słodkości to dobry wybór?

Substancje w Twoim organizmie odpowiedzialne za nastrój
Mózg człowieka wytwarza substancje nazywane neurohormonami. Zalicza się do nich dopaminę, serotoninę i endorfiny, które odpowiedzialne są za stany emocjonalne człowieka. Gdy wzrasta produkcja w Twoim organizmie dopaminy wspomagane jest pozytywne myślenie i chęć do działania, pomaga ona zyskać radość z życia oraz patrzeć optymistyczniej w przyszłość. Endorfiny nazywane są „hormonami szczęścia”, ponieważ poprawiają nastrój i wywołują uczucie przyjemności. Z kolei obecność serotoniny w Twoim organizmie sprawia, że czujesz się szczęśliwy..

Czekolada i inne słodycze a nastrój
Węglowodany podnoszą poziom serotoniny, jak również endorfin, co znacząco poprawia samopoczucie, jednak działanie to jest krótkotrwałe i organizm szybko domaga się kolejnych porcji cukru. Dodatkowo, jeśli towarzyszą im tłuszcze i białka, co ma miejsce w czekoladzie hamowana jest synteza serotoniny.

Żywność, która może poprawiać nastrój
Wytwarzanie dopaminy uwarunkowane jest obecnością aminokwasu tyrozyny. Znajdziesz go w większości produktów spożywczych będących źródłem białka: mleku i jego przetworach, jajach, pestkach, nasionach, strączkach, rybach i mięsie. By zapewnić sobie odpowiedni poziom serotoniny musisz do organizmu dostarczyć tryptofan, którego najlepszymi źródłami są sery żółte, ryby, pestki dyni, nasiona słonecznika, sezamu oraz kakao. Znajduje się również w jajach, mleku i jego przetworach, orzechach oraz w zdecydowanie mniejszych ilościach w owocach ( banany, śliwki, kiwi). Ponad to do prawidłowej jej syntezy niezbędne są witamina B6, witamina C i magnez. Endorfiny powstają pod wpływem lekkich i smacznych posiłków. Badania wskazują, że aby zapewnić sobie dobre samopoczucie musisz zadbać o odpowiednie poziomy witamin B1, B2, B6, B12, kwasu foliowego, żelaza i kwasów omega -3.  Niedobór któregokolwiek z nich może skutkować obniżonym nastrojem, a nawet stanami depresyjnymi.

Wpływ kofeiny na nastrój
Kofeina spożywana w umiarkowanych ilościach może skutkować poprawą nastroju. Małe dawki kofeiny przyniosą dużo lepszy efekt niż wysokie. Miej na uwadze, że źródłem kofeiny jest nie tylko kawa, ale również kakao, herbata i czekolada.

     Dzięki odpowiednio zbilansowanej i urozmaiconej diecie zapewnisz prawidłowe funkcjonowanie swojemu organizmowi również pod względem nastroju. Pamiętaj jednak, że zdecydowanie lepszym niż słodycze, działaniem na chandrę wykażą się produkty białkowe, w tym orzechy, pestki dyni czy nasiona słonecznika, produkty mleczne, kakao, warzywa i wybrane owoce.

Do góry strony