Czy mak jest zdrowy?
20.12.2017

Czy mak jest zdrowy?

Wigilia to w wielu domach makiełki, kutia, makowce czy strucle. Mak jest mocno zakorzeniony w polskiej tradycji kulinarnej. Jest bogatym źródłem tłuszczu, ale też dostarczasz sobie wielu cennych składników.

Wartość odżywcza maku
Mak to skarbnica wielonienasyconych kwasów tłuszczowych – zawiera ich aż 25%. Całkowita ilość tłuszczu to 45%. Resztę stanowią węglowodany (25%) i białka (20%). Wśród cukrów ponad 80% to błonnik pokarmowy. Tłuszcze zawarte w maku dostarczają dodatkowo fitosteroli. Mak to również cenne źródło witamin z grupy B i witaminy E oraz składników mineralnych. Jego 100g dostarcza aż 1266mg wapnia, 458mg magnezu, 8,1mg żelaza i 963mg potasu.  Z 1 łyżką maku dostarczysz sobie tyle samo wapnia, co z pół szklanki mleka i tyle samo żelaza ile ze 100g buraków. Nasiona maku zwierają także chrom, niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a obecny w nielicznych produktach spożywczych.

Działanie prozdrowotne maku
 Działanie prozdrowotne maku wynika z obecności wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i fitosteroli które wpływają na obniżanie poziomu całkowitego cholesterolu i podwyższanie stężenia frakcji HDL. Dodatkowo błonnik pokarmowy wiążąc cholesterol ogranicza jego wchłanianie do krwi i w efekcie może działać przeciwmiażdżycowo. Badania dowiodły, że mak może hamować rozwój nowotworu wątroby. Witaminy i składniki mineralne wspomagają prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Zagrożenia związane ze spożywaniem maku
W maku znajduje się opium,  którego składową jest morfina. Jednak w odmianie przeznaczonej do spożycia jest jego znikoma ilość, dlatego w żaden sposób nie wpłynie na Twoje samopoczucie. Sięgając po potrawy z maku pamiętaj, że ze względu na zawartość tłuszczu jest produktem wysokokalorycznym, jego 100g dostarcza 478kcal. Ponad to jest ciężkostrawny i niepolecany osobom mającym problemy trawienne.

Świąteczne potrawy z maku
    
    Trudno wyobrazić sobie Święta Bożego Narodzenia bez makowych specjałów. Znajdziesz wśród nich makowiec na kruchym cieście czy strucle na cieście krucho-drożdżowym. Wigilijną wieczerzę mogą uświetniać makiełki, kutia, łazanki z makiem czy łamańce, które obok maku w swoim składzie zawierają orzechy, migdały, rodzynki i miód tworząc przepyszne kompozycje. Jedynym ograniczeniem jest wartość kaloryczna, gdyż: makowiec to  350 kcal na 100 g, czyli jeden kawałek, strucla z masą makową 144kcal/ 40g, czyli jeden plasterek, kutia  250 kcal/100 g.

     Zgodnie z dawnymi wierzeniami, mak przynosi dostatek na cały rok. Dlatego jedz mak, nie tylko w czasie świąt. Pamiętaj jednak o rozsądku w ilościach spożywanych potraw, smacznego!

Do góry strony