Czy grzyby są zdrowe?
19.09.2017

Czy grzyby są zdrowe?

Sezon na grzyby w pełni, zbieramy, zajadamy się, ale czy wiesz jaki wpływ mają grzyby na Twój organizm? O grzybach mówi dietyk Enel-med mgr Natalia Torchała.

- Czy grzyby są zdrowe?

- Grzyby posiadają udokumentowany korzystny wpływ na zdrowie człowieka.  Znajdziemy w nich szereg substancji niezbędnych dla naszego organizmu takich, jak: białka, węglowodany, kwasy tłuszczowe, witaminy, składniki mineralne, błonnik pokarmowy, a także tzw. substancje bioaktywne. Właśnie względu na zawartość tych ostatnich związków, które wywierają pozytywny wpływ na ludzki organizm grzyby nazywane są również żywnością funkcjonalną.

W literaturze naukowej, wśród badań znajdziemy informacje, o tym, że grzyby posiadają właściwości immunostymulujące, czyli pobudzające układ odpornościowy,  przeciwnowotworowe, hipoglikemiczne ( obniżające poziom cukru we krwi) i antyoksydacyjne, przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe. Ponad to przypisuje się im działanie hamujące syntezę cholesterolu, obniżające ciśnienie krwi oraz zmniejszające agregację płytek krwi, a wiec podsumowując wpływają  także na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób sercowo – naczyniowych.

 - Co zawierają nasze borowiki i podgrzybki?

- Borowiki szlachetne i podgrzybki charakteryzują się największą zawartością potasu, obecnością β- glukanów, a więc polisacharydów o działaniu immunostymulującym, przeciwnowotworym, hipoglikemicznym i antyoksydacyjnym.  Znajdziemy w nich również kwasy tłuszczowe oraz inne składniki mineralne takie, jak: fosfor, magnez, żelazo czy fluor, a także witaminy z grupy B.

 - Czy jedzenie grzybów może zaszkodzić?

- Za każdym razem sięgając po grzyby powinniśmy pamiętać o tym, że są one pożywieniem ciężkostrawnym. Odpowiedzialna za to jest chityna nietrawiona przez człowieka. Z tego powodu grzybów nie poleca się podawać do jedzenia dzieciom do 7 roku życia oraz osobom starszym. Drugim zagrożeniem są metale ciężkie. Grzyby bowiem niestety charakteryzują się wysoką zdolnością do kumulowania metali ciężkich w owocnikach. Stąd też nie zaleca się spożywać jednorazowo więcej niż 250g grzybów. Nie należy także przyrządzać w ciągu tygodnia więcej niż 1-2 posiłki, w skład których wchodzą grzyby.

 Czy zatem warto jeść grzyby?

- Warto urozmaicać dietę w grzyby z dwóch powodów.  Po pierwsze ze względu na zawartość składników bioaktywnych i wynikającego z ich obecności pozytywnego wpływu na ludzki organizm. Po drugie grzyby dodają potrawom wyjątkowego smaku i aromatu, w ten sposób ubogacając naszą codzienną dietę.

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

dieta 7-dniowa

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe