Czego nie jeść w ciąży?
12.08.2018

Czego nie jeść w ciąży?

Jesteś w ciąży i zastanawiasz się jakie produkty mogą zaszkodzić tobie i maluchowi? Dowiedz się jakich produktów warto unikać w tym wyjątkowym czasie.

Produkty mleczne w ciąży

W ciąży unikaj niepasteryzowanego mleka oraz produktów z wywarzanych mleka niepasteryzowanego np. oscypków. Zrezygnuj również z serów pleśniowych oraz fety. Mogą być one źródłem zakażenia listeriozą. Podobnie jak surowe oraz wędzone mięso, owoce morza i ryby, gotowe sałatki oraz lody. Listerioza powodowana jest przez bakterie Listeria monocytogenes. Jest stosunkowo rzadką chorobą, lecz u kobiet w ciąży jest odnotowywana znacznie częściej.

Mięso

Będąc w ciąży zrezygnuj z surowego oraz niedopieczonego mięsa, ryb i owoców morza. Poza zagrożeniem listeriozą, mogą być źródłem zakażenia tokspolazmozą.  Na liście potraw przeciwwskazanych są więc: sushi, tatar czy krwisty befsztyk.

Jaja

Jaja są jak najbardziej wskazane w ciąży, pozytywnie wpływając na rozwój dziecka. Ważna jest jednak postać w jakiej je spożywasz. Ze swojego jadłospisu wyklucz surowe jaja. Mogą być źródłem zakażenia Salmonellą. Zrezygnuj z podjadania surowego ciasta, kogla – mogla oraz innych deserów na bazie surowych jaj, np. tiramisu. Przed użyciem umyj jaja i sparz je wrzątkiem. Temperatura powyżej 60 stopni Celsjusza niszczy bakterie na powierzchni skorupki. Koniecznie po kontakcie z jajami myj dokładnie ręce.  

Podroby

Podroby, a więc wątróbka, serca czy nerki oraz niepoddane obróbce cieplnej pasztety są przeciwwskazane. Po pierwsze ze względu na możliwość zakażenia listeriozą, po drugie ze względu na bardzo wysoką zawartość witaminy A. Jej nadmiar może skutkować negatywnym wpływem na płód i objawić się poważnymi wadami.

Warzywa i owoce

W ciąży jak najbardziej wskazane są wszystkie warzywa i owoce pod warunkiem, że będą dokładnie umyte. Dostarczą witamin i składników mineralnych, potrzebnego błonnika pokarmowego oraz antyoksydantów. Pamiętaj jednak by przed spożyciem nie zapominać o ich dokładnym umyciu.

Kolorowe napoje w ciąży

Dieta w ciąży powinna  być pozbawiona kolorowych napojów zarówno gazowanych, jak i niegazowanych. Są one źródłem barwników i aromatów, dostarczają również dużej ilości cukru. Zamiast ugasić pragnienie będą je wzmagać. Bardzo często zawierają też konserwanty. Niektóre z nich mogą mieć w swoim składzie kofeinę oraz taurynę.

Cukier

W swojej diecie w ciąży ogranicz spożycie słodyczy oraz dodawanie cukru do napojów. Słodycze są źródłem sporej ilości kalorii. Charakteryzują się małą wartością odżywczą, znikomą zawartością witamin i składników mineralnych. Nadmierna ilość cukru może prowadzić do próchnicy zębów, nadmiernej masy ciała, a także do wystąpienia cukrzycy ciążowej. Duża ilość słodyczy może również przyczynić się do rozwoju problemów z układem pokarmowym i zaparć.

Słodziki

Słodziki najlepiej wyeliminuj ze swojej diety. Działanie na płód takich substancji słodzących jak: aspartam, acesulfam czy cyklaminiany nie jest dokładnie zbadane. Doniesienia naukowe są sprzeczne. Część z nich wskazuje na toksyczność, teratogenność i mutagenność wymienionych środków słodzących względem rozwijającego się dziecka. Zwróć uwagę, że mogą być one składnikiem produktów spożywczych o obniżonej zawartości cukru, jak również gum do żucia i np. miętowych cukierków. Bezpiecznym zamiennikiem cukru jest stewia, ksylitol czy syrop z agawy.

Żywność wysokoprzetworzona

Z diety wyklucz żywność wysokoprzetworzoną. Zrezygnuj z: koncentratów zup, sosów, konserw, bulionów w kostkach. Zawierają znaczne ilości substancji dodatkowych: konserwantów, barwników, aromatów, wzmacniaczy smaku, w tym glutaminianu sodu. Wybierając produkty ze sklepowej półki wystrzegaj się również tych zawierających syrop glukozowo – fruktozowy.

Używki

W ciąży ogranicz spożycie kawy ze względu na kofeinę. Jej dzienna dawka nie powinna przekraczać 200mg, co odpowiada trzem - czterem filiżankom kawy bezpośrednio zalewanej wrzątkiem lub od jednej do dwóch filiżanek kawy parzonej metodą ciśnieniową. Pamiętaj, że źródłem kofeiny jest również herbata. Inną używką konieczną do wyeliminowania z diety w ciąży jest alkohol. Prowadzi do niedotlenienia płodu i zaburzeń rozwoju, a także wiąże się z ryzykiem wystąpienia płodowego zespołu alkoholowego (FAS).

Kierując się naszą listą produktów przeciwwskazanych unikniesz konsekwencji zdrowotnych związanych z niewłaściwym odżywianiem dla siebie i dziecka. W przypadku wątpliwości warto skorzystać z pomocy dietetyka.

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

dieta 7-dniowa

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe