Czas na dynię!
08.10.2017

Czas na dynię!

Jesień to okres, gdy na szych stołach może pojawić się niedroga i łatwo dostępna dynia. Warto urozmaicić swój jadłospis o te pomarańczowe warzywa.

 Dynie pochodzą z Ameryki Środkowej i Południowej. Najstarsze ślady tej rośliny znalezione w Meksyku pochodzą z okresu blisko 7. tysięcy lat p.n.e. Do Europy trafiały z odkryciami geograficznymi, częściowo ze wschodu, gdzie dynia znalazła nowe ojczyzny. W kuchni dynia jest ceniona i podawana na niezliczoną ilość sposobów, ma jednak walory nie tylko kulinarne.

 Miąższ dyni jest polecany przy odchudzaniu - nie zawiera wielu kalorii, w zależności od uprawy od 10-16 kalorii na 100 gram. Ma niewiele tłuszczów, cukrów i białka, występują też witaminy z grupy B1, B2 czy PP. Zawiera składniki mineralne - potas, wapń, sód, fosfor, żelazo i magnez. Można z niego wykonywać dania duszone, pieczone, smażone i zupy. Najbardziej wartościowe są jednak w dyni jej pestki.

Z pestek dyni wytwarza się niezwykle wartościowe oleje, pestki warto też konsumować na surowo. Szczególnie mężczyźni powinni korzystać z dobrodziejstw pestek dyni, głównie ze względu na wysoka zawartość cynku, wpływającego korzystnie choćby na problemy z gruczołem prostaty, prawidłową pracę jąder, ułatwiają one też oddawanie moczu. Kobiety nasiona dyni cenią ze względu na ich działanie na włosy, cerę i paznokcie. Dzieje się tak ze względu na wysoką zawartość oleju (nawet powyżej 50%), mnóstwa witamin, białka, lecytyny, kwasów organicznych czy wspomnianego cynku. Zawierają też inne składniki mineralne jak żelazo, fosfor czy wapń, oraz alkoloidy zwalczające pasożyty jelitowe. W naszym zasięgu przez cały rok są suszone pestki dyni, jesienią warto jednak skusić się na świeże - są znacznie bardziej wartościowe. Nasiona dyni mogą np. skutecznie zastąpić przed telewizorem niezdrowe chipsy czy słodycze, Twój organizm tylko na tym zyska!

Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

dieta 7-dniowa

sprawdź szczegóły ico

nietolerancje pokarmowe