Co jeść przy cukrzycy?
01.05.2017

Co jeść przy cukrzycy?

Niezbędnym elementem  leczenia cukrzycy jest odpowiednia dieta. Uchroni ona nie tylko przed wahaniami poziomu glukozy we krwi, ale też zapobiegnie ewentualnym powikłaniom choroby.

 

Zasady diety:

  •  Wyeliminuj węglowodany proste z diety. Unikaj słodzenia napojów cukrem i miodem. Dobrym zamiennikiem jest ksylitol czy stewia. Nie jedz dżemów i słodyczy,  które zawierają sporo cukrów prostych.
  •  Wzbogać dietę w węglowodany złożone takie jak ciemne pieczywo, makaron pełnoziarnisty, ryż brązowy czy kasza gryczana. Dodatkowo spożywaj codziennie  kilka porcji warzyw, które mają niski indeks glikemiczny. Błonnik w nich zawarty spowalnia wchłanianie glukozy w jelitach, a ponadto są doskonałym źródłem  witamin i składników mineralnych.
  •  Ogranicz spożywanie tłuszczów zwierzęcych, szczególnie smalcu, śmietany i masła. Ich nadmiar w diecie prowadzi do otyłości oraz miażdżycy a cukrzyca  katalizuje wzrost zarówno cholesterolu jak i trójglicerydów.
  • Spożywaj 5-6 mniejszych posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasu. Dzięki temu nie wystąpią wahania poziomu cukru pomiędzy posiłkami.
  •  Zawsze po przebudzeniu jedz śniadanie, które reguluje poziom glukozy we krwi i przyspiesza metabolizm.
  •  Odstaw  piwo, słodkie wino i mocny alkohol - hamują one uwalnianie glukozy z wątroby i sprzyjają niedocukrzeniu.
  •  Ważna jest technika przygotowywania potraw. Z produktów  rozgotowanych i rozdrobnionych znacznie łatwiej uwalnia się cukier do krwi. Dlatego warzywa i  makarony gotuj al dente, tak by ich nie rozgotować.
  •  Dieta  powinna zawierać owoce, ale w ilości nie większej niż 250 g, najlepiej w II śniadaniu lub podwieczorku, przy czym wybieraj owoce o niższej zawartości  cukru, np. grapefruity, jabłka czy kiwi, zamiast bananów, winogron i śliwek. Pamiętaj, że suszone owoce są znacznie słodsze od surowych, czyli jednorazowo  powinno się ich zjeść znacznie mniej niż świeżych.
  •  Wybieraj świeże produkty spożywcze, a unikaj przetworzonych,  które zawierają więcej cukrów i tłuszczy.
  •  Pij dużo wody mineralnej – minimum 2 litry dziennie. Pomoże to nerkom przefiltrować nadwyżki cukru, które mogą powstać w przypadku stresu czy nie  trzymania diety.
  •  Bądź aktywny fizycznie – to pomoże uniknąć nadwagi i wyreguluje gospodarkę węglowodanową. Pamiętaj, że regularne ćwiczenia fizyczne pozytywnie wpływają  na przemianę glukozy w naszym organizmie i poprawiają samopoczucie.
Do góry strony

SPRAWDŹ NASZE PROPOZYCJE

sprawdź szczegóły ico

Nietolerancje pokarmowe

sprawdź szczegóły ico

Pakiet 5 konsultacji